torsdag 24 oktober 2013

Badrum - inspiration

Det finns så mycket som behövs för att få till ett fint badrum. Jag håller på att leta upp saker som kan visa på vad vi vill ha för att förenkla när vi pratar med byggare sen.
Så vad har vi att utgå ifrån.

Delikat ljusblått kakel från 1960, toalett, element och handfat från samma år. Klinker på halva golvet och resten av golvet är ren betong. Tapeten på övre delen av rummet är en våtrumstapet som är charmigt fläckig.

Duschhörnan är av nyare modell och ditsatt istället för ett badkar. En liten förskjutning från väggen är gjord och för att dölja rördragning och glipor så finns fina tunna wellpapp bitar uppsatta. Hela badrummet andas modernitet och stil.

Som sagt så skall ALLT ut. Men på något sätt så har jag fattat tycke för detaljerna som är så tidstypiska. Så spegeln, toarullehållaren, krokarna och lampan kommer jag vilja återanvända på lilla toaletten där uppe. Men allt rivningsarbete och sånt trist skall jag inte prata om nu. För nu vill jag prata om hur det skall se ut. Sen. När vi flyttar in.

Först behöver vi göra om planlösningen. Duschen skall stå där den står. Men avloppet kommer behöva flyttas. Handfatet skall flyttas till där elementet står idag. Och toaletten skall få lite mer plats på den väggen där den redan är. Direkt in till vänster så kommer vi ha en handdukstork. Så rördragning behöver göras. Men det kommer förbättra layouten i badrummet och göra det mer praktiskt för oss.


Vi är inställda på att använda oss av standard 15x15 kakel på väggarna. Jag har en inre debatt om vi skall välja blankt eller matt. Blankt är bättre för att få in ljus och göra att badrummet känns större men matt ger ett mjukare och varmare intryck och smuts syns inte lika tydligt. Jag vet i alla fall att vi skall använda vit fog igen. Älskar det i lägenheten och vill ha det igen.

Sen är ju frågan om man skall ha rutigt svart/vitt golv vilket passar bäst med husets stil och som är jättesnyggt eller om vi skall ta något mer modernt och brunt. Funderar på stora plattor. Något liknande dessa.

Storlek 30x60 och brun rostiga. Väldigt läckert och om vi har ett avlopp längst in vid väggen som jag tänkt så är det ju inget problem att använda stora plattor. Bilden är hämtad från Bauhaus. Eftersom jag är inställd på en modern dusch och duschvägg och handfat i modern tappning så kanske det bruna alternativet är det bättre.

I handfatsväg så har jag fastnat lite för Svedbergs Indigo serie som ser bra ut på bild i alla fall.
 

Finns en modell med tunnare handfatsdel men något i den här kategorin tänker jag mig kunde vara snyggt. Eluttag i lådorna är ett krav för mig och finns som tillval i den här.

Duschvägg är det också Svedbergs som jag fastnat mest för. Det här är den som jag tittat ut. Jag tror nästan det är exakt samma som den vi har nu i lägenheten.
 

Blandaren och duschsetet som vi har nu vill vi ha likadan i huset. Det är från Mora så det gäller bara att hitta den. Men den är vi väldigt nöjda med. På bilden med duschväggen så kan man se ett sånt avlopp som jag vill ha. In mot väggen. Så snyggt!

Sen är det handdukstork också. Jag väljer och velar mellan två i stil. Men definitivt större än vad vi har nu. Den är så liten så jag får panik och det blir ju inte mer plats när pojkarnas handdukar också skall få plats. Så något sånt här eller nåt sånt här tänkte jag mig att det får bli. Så det är planen och inspirationen för badrummet. Får se vad Tobias säger och vad han tycker. Men det är i alla fall tankarna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar