fredag 18 oktober 2013

Johans och Eriks rum


Pojkarna skall ju få varsitt rum på ovanvåningen i vårat lilla hus. När vi håller på med kök och badrum på entréplan så är det nog lämpligt att vi fixar hall och vardagsrum också. Så vi får det hyfsat färdigt där nere först. Men vårat sovrum på entréplan kommer nog inte behöva användas med en gång. Pojkarna är för små för att klara trappan och tills dess att de kan göra det så får vi nog sova där uppe med dem. Så det får väl bli så att de delar på det lilla rummet och vi tar det stora till att börja med.

Men innan vi flyttar upp så behöver vi fixa iordning där uppe också. Under tiden får vi alla sova i sovrummet på entréplan. Det blir trångt men kommer nog gå bra ändå. Det är ju inte så att vi har garderober där än ändå.

Några saker behöver ordnas där uppe för pojkarna i alla fall även om vi kanske delar rum med dem i början.
1. Nya golv. Plastmattor är helt enkelt inte våran sak. Försöker så gott det går matcha det till övriga fina golv. En idé är att använda samma golv som i kök/matsal även här.
2. Väggar och tak. Ta ner gamla tapeter och snygga till väggarna och taken. (liten fundering på att ta upp hål i kattvinden för att kunna peta in byråer för att få mer yta i sovrummen)
3. Återanvända listerna så de behöver slipas och målas.
4. Måla tak och väggar. Har detta som lite inspirationsbild åt ett av rummen i alla fall.
 
Gillar trägolvet och de mysigt gröna väggarna, turkosa accenter och vita hyllor. Fast vi kommer nog ha vit säng också. Fast en headboard på långsidan är en rätt smart idé. Bilden är hämtad från beckers och färgen på väggen är deras sommaräng.
5. Någon typ av klädförvaring behövs också. Funderar på IKEAs Malm med tre lådor.
6. Någon typ av leksaksförvaring. Vi kanske kan återanvända de skåp som vi har i lägenheten?

Jag skulle också vilja ha någon tapet här uppe. Och det här är min favorit.

 
 Det är Ypsilon 03 från Boråstapeter. Inte speciellt dyr heller. Vi kanske skall ha den i det ena sovrummet och sen måla det andra i samma gröna färg? Annars finns ju den här.
 
 
Som jag tror att Tobias hade gillat bättre. Trapez03 från Boråstapeter också. Även om båda är från boråstapeter så har jag hittat dem här. En väldigt trevlig site med bra priser. Har beställt och även gjort returer och det har inte varit något problem. Men jag har inte sett någon av tapeterna live än så jag måste verkligen ta mig till Flügger affären. De har öppnat en ny på Mölndalsvägen nu så det skall bli kul att gå dit någon dag. Kanske kan göra det på lördag när jag ändå skall ut och köra? Blommor och pynt till balkongen inför fotografering måste jag ta tag i då och jag får inte glömma att städa akvariet. Dags att ta tag i jobb igen nu när jag effektivt tömt huvudet på vindsfunderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar