onsdag 30 oktober 2013

Tapeter och färg i hall, kök och vardagsrum

De tapeter som finns nu i hall, kök och vardagsrum är ju bubbliga 90talstapeter som gör mig lite lätt illamående. Så de måste bort. Och de måste bort från eldosorna i vilket fall som helst så det blir ett litet rivningsarbete som vi får göra. Spana in på bilden att det är två olika osmakliga bubbliga tapeter på väggen men samma fina bård över båda. Hejja 90tal...


Så jag har funderat en hel del på färger och tapeter här nere. Badrummet är ju "klar" rent visuellt utom klinker men kök och vardagsrum har vi inte kommit överens om än. Oavsett vilka köksskåp och vitvaror som vi väljer så vill jag inte ha vita väggar i köket. Det är så mycket vitt i hela uppsättningen ändå.

Så en tapet får det bli. Framförallt om vi gör Plan 1och river hela serveringsgången och flyttar dörrarna mellan kök och vardagsrum. Tobias var inte så med på tanken på en rutig tapet som jag visade honom först. Trodde det skulle falla honom på läppen men ibland har jag fel :-)
Så nya idén är att tapetsera den här fönsterväggen nedan plus den nya väggen in mot vardagsrummet (garderoberna behöver tas bort. Stora tårar.) med en fin tapet från Orla Kierly.

Tapeten som jag tänker mig här inne är den här. Den är glad och grön och bladig och jag gillar den skarpt. Tror att det kan tillföra en färgklick i köket som är riktigt kul.

Om man tittat på byrån på bilden så kan man se hur bra det blir om vi väljer mörka skåp nertill i köket och med vitt är det kanonsnyggt också. Jag funderar också på att ha den här tapeten i trapphuset upp till övervåningen. Resten av hallen vill jag ha målad i en vit/beige färg (tagen från bakgrunden på den här tapeten.) Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag ville ha grönt. Men jag tror nog att det kan bli för mycket. Den beige/vita väggen skall då fortsätta hela vägen på den nya väggen mot köket i vardagsrumsdelen. Men på övriga väggar i vardagsrummet skulle jag vilja ha den här tapeten. Tobias har inte sett den live än och det är ett problem.  Men jag tror verkligen att den kommer göra sig perfekt.
 
Fast i färgen nedan...

 Nackdelen med båda dessa tapeter är att de är rätt dyra och jag vet inte om vi har det i våran budget. Allt beror nog på vad J säger om kostnaden för att riva vägg, flytta dörrar och bygga kök blir. Och vad badrumsfolket säger om badrummet och vad plåtslagaren säger om taket och vad ett nytt värmesystem kommer gå på och naturligtvis vad vi får för lägenheten.

Appropå lägenheten så är det många intresserade vilket är superkul! Hoppas bara intresset håller i sig när de sett lägenheten live.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar