söndag 24 november 2013

Innan byggare - del 2

Nu börjar det närma sig. Väldigt snabbt. På fredag så får vi nycklarna! Mamma skall kolla till pojkarna medan vi träffar mäklare och säljare. Sen åker Tobias och jag en sväng till huset och tittar till allt. Tobias har lovat at köra syster S med familj till Landvetter så vi kan inte stanna så länge men i alla fall kolla till stället. Tobias skall ut med sitt jobb på kvällen och jag får vänta in svärfar som skall komma hit och hjälpa oss lite att komma igång med rivandet och flyttandet av alla saker.

Vi har fått offert från byggare J för köket och det var högre än vad Tobias hade räknat med. Jag har dålig koll men det kändes lite i mesta laget. Tobias ringde till hans kompis H och frågade om hans killar som han anlitat kanske hade tid att hjälpa oss också. Vi får väl se vad som händer. Jag skall höra med syster S om jag kan få ett namn på en elektriker också så att vi kan få till elen. Vet inte om byggare R som skall fixa badrummet verkligen har en bra elkille eftersom vi inte fått tag i honom. Jag skall ringa till byggare R också i veckan.

Vi hade ju en liten lista på saker som vi skall göra innan byggarna. Jag gjorde faktiskt en av sakerna i helgen som borde stått med på listan men inte gjorde det. Jag hämtade verktyg, målarfärg, byggbyxor och micro. Stängde ner sommarstugan för vintern också och firade pappsens 70årsdag. Det var härligt att träffa hela familjen. Önskar bara att jag kände mig bättre och att Tobias och killarna hade kunnat följa med men att ha med dem till en ouppvärmd stuga när de var halvsjuka kändes inte bra. Bara Tobias verkar ha klarat sig från den här förkylningen.

Så den här veckan har vi lite saker att göra. Ringa byggare R och få en offert och telefonnumret till elkillen. Vi behöver köpa golvskyddspapper så det får Tobias göra. Vi håller på att leta golv också. Vi skulle helst vilja ha liknande golv som vi har i hall och vardagsrum men jag tror att det kommer bli väldigt dyrt. Tobias vill ändå kolla upp det. Om vi räknar på att köket blir ca 30 kvm så med ett vanligt ekparkett golv så kommer det kosta (30 x 250 kr) 7500kr. Om vi skall ha et sånt rutigt golv så tror jag att det kommer kosta som minst 600kr/kvm. Det betyder en total kostnad på 18 000 kr. Lite mer är 7500. Frågan är hur mycket vi kommer reta oss på golvet om det inte är fint? Det kan ju vara värt en liten slant.

Så vi får väl se vad som händer. Väldigt spännande helg att se fram emot i alla fall. Skall bara hinna med en jobbvecka innan helgen. Har fått lite spännande förslag till assignments för nästa år. Väldigt kul. Mycket vänta och se just nu. Men nu skall jag krypa ner i sängen och hoppas att jag kan sova bort förkylningen.

Tobias rättade mig. Det var ju inte den här helgen som svärfar skulle komma. Han är välkommen när han kommer :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar