torsdag 12 december 2013

Kök under uppbyggnad


Efter rivning kommer uppbyggnad. Detta är den mer spännande delen av renovering. Vår polska vänner gör verkligen ett hästjobb och är supereffektiva och jobbar på i ett lysande tempo. Jag är glad att vi anlitade byggingengör J. Tobias och svärfar har också jobbat på med att skruva ihop IKEAs nya serie METOD för kök. Tobias tycker att känslan i skåpen är mer gedigen och att de är lättare att skruva ihop. Får hoppas att det är inställningen när allt skall på plats också.


Så här ser alltså 1,2 ton saker från IKEA ut. Mycket grejer är det. Det var lite saker till badrummet också men mest var det ju till köket. Det är mycket saker som vi skall ha. Ett helt kök. Och det är en lång bänk. Får hoppas att det blir bra när allt kommer på plats. Jag är väldigt nyfiken att se hur mycket som Svärfar och Tobias hann med idag. Tobias glömde kameran så jag har inte fått se nåt. Suck.


Här ser man att gipsskivorna i taket börjar komma på plats. Detta hade inte varit möjligt om inte våran elkille hade kommit och fixat med elen som skall in i alla väggarna. Våra polacker har förberett alla ledningar i väggarna så det var enkelt för elkillen att bara dra alla ledningar.


Så en hel del är gjort men lite kvar som att koppla nytt proppskåp i källaren samt jordfelsbrytare. Skönt att få det på plats. Lite oroande när Johan fick för sig att peta in sin plastgaffel i eluttag på övervåningen. Jag bannade honom så mycket att han började gråta. Jag skämdes men jag blev så rädd! Jag hoppas bara att elen blir så bra som jag har föreställt mig det. På bilden ovan syns också den väggdelen som våra byggare har flyttat för att vi skall få dörrarna närmare ytterdörren.


Våra polska vänner har också börjat gipsa väggarna. Och snart skall både väggar och tak vara på plats. Börjar kännas som att det ser ut som det skall se ut. Och det är bara gips än så länge. Men det känns bra.


Sen är det vårat fina golv kommit. Tarkett Salsa Ek Original Multistrip. Det skall in när taket och väggarna är färdisgipsade och jag antar att de kommer tapetsera och måla innan de lägger in golvet. Det betyder att vi måste ha färdigt med färg. Jag funderar om vi skall ta den gråblåa färgen från tapeten eller om vi skall köra "safe" och välja den beige bakgrundsfärgen. Jag lutar mer åt bakgrundsfärgen eftersom det kommer vara hyllor på den väggen som kommer kräva uppmärksamhet. Kanske blir för mycket med färg där. Fast den blå/gråa är väldigt fin och Tobias gillar ju blått. Det blir nog beige. Funderar lite och det känns nog bäst. Köper färg imorgon efter jobbet.

På den här bilden är det bara en sak som jag vill visa. Dörröppningen som ledde in till köket från hallen är nu officiellt igenstängd. Härligt. Men det är mycket på den här sidan köket som vi behöver ordna med. Dörröppningen kommer få gips på utsidan så att det blir jämt och bra på den här sidan. Men det är ju inte det enda. Mycket bubbeltapeter och sånt som måste fixas. Taket behöver nog också målas och jag tror också att vi skall ha polish på golven innan vi flyttar in. Hallmöbel. Skoställ. Garderobsinredning. Ljus i garderoben. Dörren. Avlastningshylla. Krokar till pojkarna. Mycket att tänka på....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar