torsdag 26 december 2013

Köket - fortsättning

Vi har kommit en bra bit på väg med köket. Det känns skönt. Det som hände efter senaste inlägget var att all gips har kommit på plats. Det dammade! Och inte så lite heller! Så om ni ser en hel del prickar i bilderna så beror det på damm. Inte så mycket som jag kan göra åt med mina fotokunskaper.

 
 
Elen har också kommit på plats inne i väggarna och här börjar vi täcka över våran fina bastu. Men det skall inte bli vitt. Jo lite vitt. Vita skåp och vitt kakel och vit fog och vitt tak men väggar skall målas i en mjuk beige färg och på två av väggarna så skall vi sätta upp tapet. Och den har MYCKET färg. Fick förresten två kaffemuggar i julklapp som kommer matcha väggarna. Tack F! 

 Här ser vi mer av gipsen. Den här väggen kommer få förlängas lite för att vi skall få plats med kyl och frys. Jag har uppenbarligen mätt fel men så kan det vara ibland. In i hörnet till vänster på den här bilden så syns hörnet där vi skall ha kamin. Detta kommer bli mitt och systerdotter E´s lilla projekt imorgon. Vi skall bredspackla hela väggen och måla om det som skall bli vårat städskåp. Förhoppningsvis kommer pojkarna hålla sig lugna så vi kan jobba på ordentligt.


Som sagt så fick vi ju komma upp med plan två eftersom taket/golvet i övervåningen höll på att rasa ner. Här är herr Stålbalk. Han är stor och massiv och jag fattar inte att våra byggare lyckades få upp den i taket. Två pers! Hur lyckades de??? Det är starka killar helt enkelt. Men nu är den på plats i alla fall.


Här ser vi balken med en fin inklädnad av gips. Det känns väldigt bra att vi inte  behövde ha stolpar som gick ner längst med kanterna. Bara i taket är helt ok tycker jag även om det hade varit finare utan balk. Men hellre balk än att vakna upp en natt genom att ramla genom taket ner i köket. Det hade varit värre.


Här är en bild åt andra hållet. Här skall vi ha vårat matbord.  Bredspacklat har det blivit också. De hinner mycket våra byggare.

 
När all gips var på plats så var det dags att grundmåla. Det gick så snabbt att vi knappt hann med att få bildbevis på det. Men här är det i alla fall taket som får en omgång med vit färg. Jag har lite grann funderat över det här med vita tak. I Sverige så har ALLA vita tak. Inga undantag. Alls. Det är lite underligt kan jag tycka. Beror det verkligen på ljuset? Alltså att vi har så lite naturligt ljus att vi behöver få in så mycket som möjligt? Eller är det så att vi bara är väldigt fega av oss? För jag tror nog att det finns fler som skulle kunna tänka sig någon annan färg. Även i taket. Eller så kanske det är så att vi är så ängsliga av oss av vi håller oss till vitt. Det är ju enklast så. 
 


Efter färg på väggar så var det dags för vårat fina golv från Tarkett. Alltså jag är SÅ glad att vi valde det här golvet. Det är så supersnyggt och passar så bra med huset och det är så skönt att det inte är vanlig trestavig ekparkett. Inget ont om vanlig trestavig ekparkett. Vi skall ha det i sovrummen där uppe men det är överallt. ÖVERALLT nu och då känns det bra att välja något annat och framförallt när vi hittade något som verkligen passar stilen på huset. Jag gillar...

 
På plats ser golvet ut så här. SÅÅÅ läckert! Jag skulle kunna äta på det här golvet. Eller äta upp det. Eller det kanske hade varit rätt läskigt. Men det är fint. Superfint. Naturligtvis så är det nu övertäckt med byggpapp så att det inte skall bli förstört för nästa etapp var ju att ta in alla skåpstommar som Tobias och styvfar hade byggt ihop!
 

Så nu ser det ut så här! Jag är så imponerad. Och som syns jättedåligt på den här bilden men den rostfria diskbänken fick plats! Hurra! Det finns inga marginaler på någon sida så jag hade tur. Jag tror nog helt enkelt att man skall vara lite bättre på att ta mått om man skall måttbeställa en rostfri diskbänk och har väggar på båda sidorna. Men den fick plats och den är verligen läcker. Kan varmt rekommendera den firman som gjorde den också. Väldigt seriösa och hade bra koll och levererade i tid och allt stämde i beskrivningen. Det enda nackdelen var priset men något skall man väl kosta på sig när man bygger IKEA kök. Fast vi kostade på oss golvet också...

På den här bilden ovan syns också en av de fel som vi har gjort. Fast det syns inte så tydligt. Men till vänster i bild så ligger det en bänksskiva. Den är 63 cm lång. Men eftersom vi fick flytta ut skåpet under en bit på grund av rördragning och lite annat jox så behöver vi en bänkskiva som är 68 cm lång. Surt. Men det är bara att åka tillbaka till IKEA och göra en ny beställning.


Här är vyn från vardagsrummet in till köket. Här ser det tränade ögat en annan liten miss. Fast det var en planerad miss så känns det som en miss nu så det är bara att rätta till. Grejjen är den att vi nog behöver ha ett till 40x40 skåp framför elementet. För nu syns elementet väldigt mycket. Och det känns helt enkelt inte helt  bra. Så det är ytterligare en sak att beställa. En annan sak som inte syns på bilden men som syns i verkligheten är att väggen ovanför den här långa bänken är målad i en skön varm beige färg. Den är alltså inte vit. Fast den ser vit ut. Jag vet. Och det är nog den känslan vi vill ha fast inte stockholmsvitt om ni förstår vad jag menar.

Så det är en del av progressen. Mycket har hänt och jag behöver skriva om att skruva ihop lådor och fixa dörröppning också men det får vara i en annan post.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar