söndag 12 januari 2014

Johan och Eriks rum - klart

Vet inte om golvlister förtjänar en egen post men faktum är att pojkarnas rum nu är officiellt färdigt. Klart. Done. Vi har gjort allt vi tänkt göra. Det är nu tapetserat med Thomas Tåget på två av väggarna. De övriga är målade med råvit. Taket är målat med takfärg. Fönster och dörrfoder är målade en gång. Fönstret är inte målat men det skall ju göras till våren/sommaren så ingen fara med det. Då kommer vi också ta ner de fula persiennerna som sitter i fönstret. De skall få en mörkläggningsgardin istället. Eller kanske rullgardin. Har inte bestämt mig än.
Inredningen är ju kvar och det kommer efter att vi flyttat in. Så länge så får resesängen utgöra inredningen. Inredningen ja. Två sängar längst med var sitt snedtak. Erik till höger (om man ser på ritningen ovan) och Johan till vänster. Så att Johan får Thomas på väggarna runt sin säng. En byrå vid fotänden på Johans säng.  Lilla bordet och stolarna (kanske. Det kan hända att de får bo i klädkammaren som nog kommer bli lek och bus rum). Någon mer byrå kommer vi behöva för kläder. En stringhylla för böcker. De små lådorna för fina leksaker som skall visas upp. Behöver gardiner också. Jag har ingen aning vad jag vill sätta upp. Jag gillar ju gardiner från golv till tak men det fungerar ju inte riktigt här.
Men åter till avslutandet av jobbet i detta rum. Golvlisterna. Tobias satte dem på plats med skruvar. De var spikade innan men vi kommer nog vilja kunna lossa på dem i framtiden för att kunna måla eller tapetsera om så skruv kändes smartare. Tobias tyckte att vi borde måla skruvarna så de inte syns men jag tycker att lättheten med att skruva ut skruvar som inte är täckta av målarfärg väger upp de små prickarna på listerna. De syns ju knappt på de här bilderna så jag tror inte att någon kommer tänka på det alls. En av golvlisterna gick sönder när Tobias tog ner dem så vi fick skarva med lite andra sparade lister. Blev bra. Tobias tyckte att två av hörnen blev fula men när jag fyllt i dem med fix så var de hur fina som helst.

Jag la även golvfog vid dörren men Johan var där och petade så det får vi foga om. Gör jag imorgon efter förskolan. Annars så ha helgen mest gått ut på att fira Johan som fyllt år. Lille söte killen är nu hela 3 år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar