torsdag 2 januari 2014

Johans och Eriks rum - Målat och tapetserat

Vi har ju börjat hårt med Johans och Eriks rum i förhoppning att vi skall ha det färdigt till vi flyttar in. Nu har det kommit en bit på vägen. Väggar och tak är färdigmålade och jag fick satt upp Thomas Tåget tapeten som Johan älskar.
Tobias tycker att tapeten matchar stilen på huset och det har han väl rätt i. Den är ganska gammaldags i hur den är målad. Så det är väl bra. Jag har fortfarande problem med att förlika mig med en grå och babyblå tapet. Jag har fortfarande inte kommit på hur jag skall göra med övrig inredning för att få till ett ok barnrum.
Så här ser i alla fall en fokuserad Pia ut när hon kletar upp tapetklister på väggen. Jag dubbelklistrade. Vet inte om det är rätt sätt att göra det på men eftersom det inte var vanlig papperstapet som skulle klistras på baksidan och vi hade tapeter redan på väggarna och med spacklade skarvar så kändes det som att det underlaget skulle suga upp väldigt mycket lim så jag tänkte at jag kör det säkra före det osäkra och klistrar både på väggen och på tapeten. Känns som att det var en bra lösning.

Så här blev hörnet där Johans säng skall stå. Rummet får Thomas Tåget på två av väggarna. Mest för att jag skall slippa se tapeten är vi kommer upp för trappan. Jag vet att det är en dum anledning men det är inte den enda. Jag tror inte att Johan kommer vilja ha tapeten så länge så det är lättare att bara behöva måla om två väggar och tapeten är dyr så jag ville inte köpa mer en två rullar. Vi hade en dum höjd på våra väggar så vi fick jättemycket spill. Det var lite irriterande men det räckte ju bra till de två väggarna i alla fall. Fick en halv rulle över. Funderar på att använda det till kanske ramar eller lådor så man tar in temat någon annanstans också. Får se hur det blir. Det är inte prioriterat nu i alla fall.

 När tapeten var uppe och den goda lunchen uppäten (Tack till P som var värdinna för årets nyårsfest för att jag fick ta med en del av resterna. De var delikata även idag!) och pojkarna sov skavfötters i resesängen. Så tog jag över efter Tobias i det andra sovrummet. Jobbet där inne är att blöta ner tapet och plocka ner det som lossnar. Det sitter sämre på de väggarna än det gjorde här inne. Så vi har inte ens hunnit spackla klart där än. Suck.

Tobias i sin tur tog över i pojkarnas rum. Golv skall läggas och det är ett jobb som Tobias tycker är rätt kul och som jag avskyr. Så jag drar hellre ner tapeter än att lägga golv så den uppdelningen fungerade bra.
Det här golvet är ju inte lika tjusigt som det som vi har nere i köket men det är billigare och är ändå riktig parkett och det är definitivt bättre än den hemska gråa plastmattan som låg där innan. Tobias hann inte så långt som han hoppades innan klockan var för mycket, pojkarna vaknade och var puttesura båda två och vi fick snabbt packa ihop oss och ge oss hem för att utfordra våra pojkar.

Så kvar i Erik och Johans rum är att måla fönster och dörrfoder och golvsocklar. Antar att det faller på min lott att göra det. Och lägga färdigt golvet och sätta golvsocklar får Tobias göra. Detta får bli helgens projekt. För nu är vattnet avstängt tills på onsdag. Badrummet skall fixas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar