söndag 5 januari 2014

Sovrum

Medan Tobias håller på att lägga golvet i pojkarnas rum så har jag gjort lite av en insats i det andra sovrummet. Golvet i pojkarnas rum ä nu nästan färdiglagt. Tobias har bara två bitar kvar. Hurra! Jag har målat alla golvlister så det bara är att sätta dem på plats. Det blir väl kanske lite sågande också men förhoppningsvis går det lätt.  Men det var ju det andra sovrummet som jag tänkte blogga lite grann om nu.
 Så här såg väggarna ut i sovrummet igår. Halvspacklat och sen tapeter halvt nedtagna. Det är fyra lager av tapeter som jag hittat på väggarna ovanpå de mjuka plattorna som är ytan på våra väggar. Första tapeten är en grå-vit tapet i ett abstrakt mönster. Väldigt mycket 60tal. Den andra som jag hittat är väldigt orange och andas 70talet så det skriker om det.
 Om man tittar till vänster om fönstret så syns den fina 70talstapeten. Det är väldigt orange. Nästa lager som vi hittade var ett fint blommönster. Det är det som syns lite svagt på bilden ovan. Den är blå och grå och rosa och väldigt mild. Känns väldigt gammaldags men borde vara en mild återgång och nog uppsatt någon gång på 80talet. Överst av alla lager så fanns det mitt absoluta kräkmedel i form av hemsk bubbeltapet. Jag gillade den inte på 00talet då mina kära föräldrar fick mig att tapetsera med den i mitt sovrum och mitt ogillande har bara vuxit sen dess. Men för V och B som bodde här innan oss så verkar det vara denna tapet som fick det längsta livet i deras sovrum. Men nu är bubbeltapeten borta. Tobias tog ner den och jag tror inte någon är gladare över det än jag. Så skönt att slippa den skiten.

  Vi har nu spenderat mycket tid med att få ner de gamla tapeterna. Vi har blötlagt och dragit ner mängder med tapet. Så när det var klart så var det dags att spackla och det var mitt projekt idag. Resultatet kan beskådas ovan. Jag är väldigt nöjd med att fått allt spacklat och är väldigt stolt över mitt dagsverke men det finns ett litet problem.

Det syns inte på bilderna men det bubblar. Inte så illa som bubbeltapeten men det bubblar ut lite här och var med små luftbubblor under tapeten. Och det är verkligen inte snyggt. Det kan ju vara så att det torkar slätt tills imorgon och då kommer jag göra en liten segerdans som ingen borde se men jag tror nog att det kommer se bubbligt ut imorgon. Och det betyder att vi får gå till plan B och köpa reparationsväv och sätta över väggarna. Vilket är pest för då känns hela dagens jobb ogjort igen. Men just nu. Idag. Kan jag känna mig nöjd att jag fick målat alla golvlister och fick spacklat hela det här rummet på förmiddagen och Tobias blev nästan färdig med golvläggningen. Det är ett bra dagsverke som vi kan vara nöjda med.

Imorgon är det granskning av spacklade väggar och så får jag hjälp av systerdotter E. Hon ville tillbringa lite tid med sina småkusiner och hjälpa oss lite också. Så imorgon förmiddag så är planen:
1. Skruva ihop de sista lådorna och rätta till de felaktiga lådorna
2. Måla väggen i köket som jag bredspacklade i mellandagarna
3. Sätta upp skenorna för lådorna i köket
Jag tror att jag kommer tackla lådorna och om inte E vill göra det så får hon måla väggen. Det kanske är lite roligare. Skall fundera lite på om vi skall göra om städskåpet också fast det är för imorgon. Nu skall jag se vad Vedum har i badrumsskåpsväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar