fredag 31 januari 2014

Utflyttad från lägenheten

Sådär. Då var vi utflyttade från lägenheten och inflyttade i huset. Helgen var hektisk när allt skulle packas innan flytten. Som tur var fick vi hjälp av syster S och hennes familj. De tog pojkarna hela helgen så att Tobias och jag kunde packa i lugn och ro.
Så allt blev packat i kartonger. Ja. Nästan allt. Vi hade glömt tvätt i torktumlaren, lite tallrikar, en stekpanna, glas, en mugg, gardinstång, bestick, lite bilar, några klossar och annat smått och gott. Inte lätt att få med sig när jag trodde att det var en gardinstång, några tallrikar och en stekpanna. Så jag hade inget att bära i, två små pojkar och lägenheten var städad så gå in med skor var inget alternativ och allt skulle ner till bilen. Tre vändor blev det med mig och pojkarna upp och ner i hissen. Jag var väl inte världens muntraste person. Johans kommentar "Mamma lite tokig" var väldigt träffsäker.

Första lunchen som inflyttad i huset. Att vi fått ett matbord på plats slog varken mig eller Tobias vi båda åt vid bänken. Så kan det gå. Men här är nästan allt inflyttat av våran flyttfirma, Guldheden Express. Väldigt trevliga gubbar som gjorde ett väldigt bra jobb. Snabbt och effektivt och de var noga med att lägga ut filtar för att skydda våra golv från snön som börjat falla utanför. Nu är det fullt med snö men då hade det bara kommit lite grann.


Plasten vi lagt för att ställa skor på i hallen har verkligen fått jobba den här veckan. Snön ligger vit på taken och endast Tobias och jag är vaken. Pojkarna har somnat i vettig tid! Hurra! Men åter till hallen. Sisalmattan som ligger där nu gör ett bra jobb. Så även plasten. Men det är ju ingen snygg lösning direkt. Jag är ok med sisalmattan. Den är helt ok. Men vi behöver ett skoställ, nyckelförvaring (jag vill gärna sätta upp mina små fågelhus som jag fick av min käre make i julklapp). Och hatthyllan! Vi skall få lite kompisar på middag imorgon kväll och vi behöver ha en hatthylla så vi kan hänga upp ytterkläder.
 
Så vårat gröna vardagsrum har fått lite möbler. Sofforna skär sig med väggfärgen. Funkar inte alls. Grönt och grönt är ju inte helt lyckat när det är väggfärg och soffa man talar om och nyanserna är helt fel. Väggarna drar lite åt varm oliv och soffan åt ärtigare klarare kallare hållet. Ser helt enkelt inte riktigt klokt ut. Jag skall hämta ner det rutiga tyget som vi har till sofforna och sätta på det istället. Förhoppningsvis funkar det lite bättre. Det vita tyget vi hade har vi ju inte längre kvar. Det slets ju ut på armstöden på fåtöljen så vi har bara tyget till dynorna kvar.

Så nu har det blivit dags för att börja inreda lite. Det här hörnet i vardagsrummet är det första som blivit klart. Den här fåtöljen har ju fått bo i källaren i lägenheten ett bra tag då vi inte hade någon bra plats för den. Men här i huset passar den perfekt. Jag älskar den. Den är så fin. Den är inköpt på Gotland av svärmor. Då var den svartblommig. Men stommen var helt klockren. Så svärföräldrarna fick släpa med sig den här och ytterligare en stol som nu står i sommarstugan till oss i GBG. Golvlampan har vi ärvt av Tobias jobbarkompis. Stringhyllan är ett fynd från Blocket.

Radioskåpet är från vinden i våran förrförra lägenhetskomplex. Efter att jag tittat på det ett år där det stod utslängt på avsatsen utanför vindsförråden utan att någon tog hand om det så tog jag ner det till lägenheten och gav det lite kärlek och omsorg. Och ny lack och ny hylla och skruvade fast benen. Nu tycker jag att det pryder sin plats. På det står min fina Fireant högtalare som jag fått i julklapp av min käre make. I fåtöljen ligger en kudde som har ett överdrag som jag gjort själv. Fick ett brodyrkit av mina kära vänner när jag skulle åka ner till Algeriet och jobba. Beklagade mig att jag hade så lite att göra så jag fick detta att pyssla med. Tog lite tid men jag blev färdig med det.

Nu skall jag mäta lite så jag vet hur långa gardinstänger jag behöver och hur mycket plats jag har att leka med i klädkammaren. Imorgon skall förvaring införskaffas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar