torsdag 13 februari 2014

Fix på entréplan

Hu och pust så mycket som behöver fixas när man flyttar in. Hallen är ju ganska mycket navet. Det måste helt enkelt fungera. Det gör inte våran hall i dagsläget.
Men några saker har vi fått ordning på. Vi har fått upp en lite hylla för diverse som man har i händerna när man kommer hem. Och krokar till pojkarnas jackor under den lilla hyllan. Ovanför hyllan sitter de fina små fågelhusen som jag fått från Tobias. Jag bara älskar dem men det kan hända att de får byta plats. Jag har någon idé om att jag vill ha en tavla och en klocka också på den här väggsnutten. Och så behöver jag en möss och vanthållare av något slag.
 

På andra sidan toalettdörren så har vi fått upp spegeln. Den är STOR och det är bra. Och den är brun vilket är en färg som jag gillar men det fungerar helt enkelt inte här. Jag kommer måla om den här spegeln. Den kommer bli vit. Så är det bara. Sen behöver vi sätta upp något bredvid spegeln och så behöver vi förvaring under spegeln. Finns lite olika alternativ på IKEA som jag funderar på. Stuva till exempel eller Trofast fast jag vet inte om den låga varianten finns i vitt. Orkar inte måla mera furu. Fluktar lite på Bestå också. Får se vad vi väljer.

På andra sidan så har vi fått upp konsolerna till hatthyllan. Det var hatthyllan som hängde nere i källaren men som nu får flytta upp. Tyvärr hade förra ägarna målat lite frikostigt när de målat väggarna så konsolerna och även rundstavarna hade fått en omgång med vit färg. Men som tur var så gick färgen bort med ett tips som jag hörde/läste/såg någonstans och som vi bestämde oss för att prova. Ner med konsol och krokar i ett vattenbad med såpa. Låt det ligga något dygn eller två och sen är det bara att tvätta bort färgen. Fungerade över förväntan jättebra! Och miljövänligt också. Så det är ett tips som jag gärna sprider vidare!

Rundstavarna behövde lite mer kärlek och omsorg. De var inte i världens bästa skick. Färg, hack, fula märken och smuts. Det fick bli en ordentlig omgång med sandpapper. För hand. Det hjälpte. Det mesta av färgen fick vi bort och även de flesta av missfärgningarna också. Nu ligger de inne i garaget och väntar på en omgång lack till. Gillar olja bättre på det mesta men just den här saken krävde sin lack helt enkelt. Vissa saker är såna helt enkelt. Som radioskåpet som står bredvid den sköna stolen i hörnet i vardagsrummet. Den är också lackad.

Apropå vardagsrummet så har vi fåt ut mattan och soffan och fåtöljen. TV har fått plats och gardinstänger är upphända. Men så mycket längre än så har vi inte kommit. Inget på väggarna än och inga gardiner på stängerna. Tobias har satt upp lister för att hålla TVsladden från modemet på plats. Men det behövs så mycket mer här inne. Vi har i alla fall bytt bort det gröna överdragen från soffan. Nu har vi det rutiga. Det skär sig inte med väggen men det är fortfarande väldigt mycket kaka på kaka. Vi får se hur vi skall lösa det. Det kommer nog en bra idé någon dag.
 

Nästa rum är köket. Det är hyfsat i ordning nu. Vi har fått in alla saker i skåpen och lådorna men det är inte helt i ordning än. Víssa saker som finns i lådorna letar efter en hemmaplats och det är inte i köket. Men det kommer. Några saker som vi har fått ordning på sen vi flyttade in är hyllorna för tavlor ovanför bänken. Det är väl inte exakt de sakerna som kommer bo där för evigt men det ser ok ut för nu i alla fall. De gamla reklamtavlorna är en favorit men den målade tavlan som jag gjort kommer nog inte finnas kvar så länge till där. Böckerna står bra men ansiktsmasken från Afrika kommer nog hitta sitt hem någon annanstans också.

Vi har fått ordning på våran svarta tavla också. Det är något som både Tobias och jag uppskattar. Vi har inte hunnit börja använda den eftersom färgen behöver torka men det är skönt att den finns där i alla fall. Det saknas en sån där bra list att lägga kritor på. Jag undrar om jag har någon kvar i stugan eller om jag får be pappsen fixa en ny sån list. Stadskåpet bredvid behöver ny inredning och behöver målas och handtagen behöver sättas på plats igen. Vi behöver ta ner stången inne i skåpet och sätta upp en ny hylla och sen ha en dammsugarsladdshållare. Och måla. Framförallt måla. Den smutsgula färgen inne i städskåpet känns inte så fräsch.

Pojkarnas hörn är heller inte helt optimalt. Vi har fått upp en stinghylla med lite saker men det känns mest som lite provisoriskt än så länge. Leksakslådan och köket och bordet står där men jag vet inte om det känns helt optimalt. Bordet används flitigt och lådan innehåller en del som också används men jag funderar på att plocka bort köket. Det känns inte som att det är något som pojkarna vill leka med. Funderar på att ta upp deras fina ritstativ istället. Johan har börjat rita jättemycket. Han ritade pappa och Alfons Åberg nu i helgen. Så jättefina teckningar så mitt mammahjärta smälte.

Arbetsrummet/gästrummet har fått ta hand om alla tomma kartonger. Det ser ut som en krasch. Stackars systerdotter E fick sova bland dem när hon var och hälsade på. Men vi har i alla fall fått upp våran bokhylla. Det känns skönt. Här skall vi ju också bygga garderober. Men allt annat måste ut först så vi kan se vad vi har att jobba med. Sen behöver vi skissa på en bra lösning. Jag har en idé men det är inte helt klart än känns det som. Återkommer när jag har mer konkreta planer.

Blommorna får bo här inne. Det är väl inte helt snyggt. Jag vet inte riktigt hur vi skall göra med blommor. Gillar växter men vet inte om jag vill ha dem i fönstret? Framförallt inte när vi inte har så stora fönster. Vi kanske har för stora växter helt enkelt. Sen var det fönsterbrädor också. Vi har fina i sten som jag vill använda men de hållarna som fanns i huset var inte snygga så dem har vi slängt. Så måste leta upp nya. Det är inte helt lätt.

Det sammanfattar väl entréplanet och så långt som vi kommit på två veckor. Mycket kvar men en hel del redan gjort. En ny jobbvecka med mycket att göra så vi får väl se hur mycket vi orkar med på kvällarna. Det finns ju bara så mycket tid med två små gosiga pojkar. Som målar fina bilder av pappa. Snutt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar