fredag 14 februari 2014

Gardiner

Vi hade väldigt mycket billig lakansväv i våran lägenhet. Vi använde det som gardiner i alla rum. Eftersom vi ville ha gardiner från golv till tak och vägg till vägg  i fyra rum så behövdes väldigt många meter så billig lakansväv från IKEA kändes som en bra plan. Så jag tänkte att vi kan ju återanvända så mycket som möjligt av allt det tyget här i huset. Så det är tre rum där vi behövde gardiner i första hand. Vardagsrummet som ekade väldigt tomt och så sovrummen.
Låt oss börja vardagsrummet.
Här har vi satt upp garniner/lakansväv nu på stängerna som jag hängde upp tidigare. Jag har än så länge inte fållat dem nertill men det är helt ok för nu. Det ser i alla fall lite bättre ut tycker jag. Fönster och väggar i lägenheten var större och högre. Och för våra mindre fönster och lägre tak var detta väldigt bra eftersom jag var tvungen att ta bort upphängingen som vi använde där. Vi hade ju gardinstänger i taket och här sitter de i väggen. Lat som jag är så brydde jag mig inte om att sprätta. Jag körde helt enkelt den snabba klipp och riv varianten. Det går fort och fort var viktigt i denna lilla plan eftersom småbarnsmammor som försöker jobba heltid och ta hand om sjuka barn och renovera har ganska lite tid. Så när jag minskat ner gardinerna till två hopsydda längder istället för de tre som vi hade i lägenheten så var det dags att stryka det rivna delarna. Upp på stängerna och nu är det på plats. 
 

Det är kanske det billigaste gardinerna som någon någonsin gjort. 19 kr/meter har jag för mig att tyget kostade när jag köpte det men eftersom jag återanvände det så kan jag ju knappast säga att det kostat något. Stängerna kostade ju i och för sig med fästen och min usla huvudräkning så tror jag att det blir ca 150 kr st. Väggen ovanför soffan är fortarande överdrivet tom på ramar. Det finns en plan men jag har inte orkat med det än. Den skarpsynte ser en turkos/blå liten filt på fotpallen och funderar nog på varför jag skulle ha de färgerna här inne.

Faktum är att detta är en julklapp (för 2013, ja jag skäms) som jag ÄNTLIGEN fått färdigt. Nu skall jag bara se till att den kommer hem till ägaren och jag hoppas att hon kommer gilla den. Tror att den kommer passa väldigt bra i hennes nya rum.

 Men tillbaka till gardiner. Det är ju två rum kvar som också har fått billighetsgardiner. Här är vårat sovrum. Dessa är lite mer avancerade än nere i vardagsrummet eftersom dessa behövde vara lite praktiska också. Jag avskyr persienner. Framförallt såna som sitter mellan tvåglasfönster och som vi har i hela huset. Så de skall bort. Men vi vill ändå inte visa upp oss för våra grannar. Det räcker med tre veckor. Dags att göra något åt det. Så gardinerna behövde ha förmågan att kunna dras för. Men rak gardinstång kändes helt enkelt inte rätt här uppe. Det behövdes en böjd Kirsh-stång. De må vara hur omoderna som helst men det här huset är inte modernt så böjda Kirsh-stänger fick det bli. Här är en dubbel. Innerst hänger längderna som vi kan dra för fönsteret så att vi kan röra oss inne utan att grannarna behöver se oss. Och överst sitter en kappa som fått en liten fin dekoration. Det är en knypplad spets som jag hittade på Holmens när jag köpte spegel och lampa till pojkarnas rum. Det blev lite mer romantiskt än jag normalt sett gillar men det fungerar med det här rummet. När jag tittar på bilden ovan så känner jag att vi behöver få upp fönsterbrädor. Jag var inte säker på att vi skulle ha det här uppe men när jag tittar på bilden så känner jag ett definitivt ja till fönsterbrädor.
 
 Så tredje rummet. Pojkarnas rum. Här skulle jag fästa en rullgardin  och så en kappa. Inget som hänger i vägen för lek. Men det visade sig att jag köpt en för kort rullgardin. Pust. Det stod 100-165cm på den så mitt antagande att det var så bred man kan kunde få den var felaktig. Den var bara 90 cm bred. Jag tror att det blivit felmärkt på Bauhaus. Vi får åka tillbaka och byta ut den. Så här i efterhand så kan jag ju fatta att den inte var bred nog men jag var lite stressad när jag var där och handlade. Men jag fick upp kappan i alla fall. Fast den ser inte ut som jag tänkt.

Meningen var att jag skulle ha ränder i den av blå band som jag också köpte på Holmens men jag har lagt undan det på ett jättebra ställe. Jag kommer bara inte ihåg var det där jättebra stället är någonstans. Så jag tröttnade något och tänkte upp med det bara. Brydde mig inte ens om att försöka få till något bra foto så det här var det bästa jag hade. Nu saknas rullgardinen bakom kappan men det kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar