onsdag 12 mars 2014

Bergvärme

"Nä, det kommer bara bli ett hål i marken", sa installationskillen till mig när jag var lite orolig för hur det skulle se ut i trädgården när de borrat. Han ljög.
 På några dagar gick vi från det här utseendet. Det kanske inte är den finaste trädgårdsdelen. Det växer ogräs, en rosbuske, ganska mycket vintergäck, en del krokusar och en och annan palsternacka.

Till att se ut så här. För dem som tycker bilden är helt obegriplig så är den svarta delen av bandmaskinen en borr som slår ner rör i marken som de sedan matar ner plaströr i som kommer vara där våran bergvärme hämtas upp ifrån. Den röda delen är alltså en stor motor med band-hjul på. Och nu om det mot all förmodan är någon som läser detta som vet mer om bergvärme än jag (vilket betyder alla men framförallt Tobias) så skratta inte alltför mycket åt mig. Jag säger bara vad jag ser och ur mitt perspektiv.
Till att två dagar senare se ut så här. Nä. Vi har inte vänt jorden själva för att plantera potatis. Detta är det fina resultat som blir av att låta ett bandförsett fordon köra in på tomten och vända runt. De två svarta plaströren längst till vänster i bild är alltså resultatet av 1,5 dagars jobb den vända jorden var en bonus.

De svarta rören skall kopplas ihop med de här rören som sitter in i väggen in till tvättstugan. De rören var de första som sattes på plats. Det blev väldigt skitigt nere i tvättstugan när de borrade igenom väggen. Tobias gjorde ett jättejobb med att röja iordning så att det gick att använda tvättstugan igen.

Men visa av att det blir skitigt av att borra i betongväggar så kände vi att vi nog bör täcka över tvättmaskin och torktumlare så det är de svarta lådorna på den här bilden. Rören genom ytterväggen petar mig i ryggen när jag tog fotot ovan. Så de skall ledas bort in i hörnet där den står. Vårat nya bergvärmesystem. Alltså den delen som kommer vara synlig inomhus. Ett 60x60 skåp helt enkelt. Nu står det ju ganska långt ut från väggen men det kommer stå diskret och bra inne i hörnet här i tvättstugan. Vilket är en mycket snyggare lösning än den som var innan med värmepump i hallen och stor oljetank inne i ett av rummen.

Men nu är tanken borta! och kvar är ett hål i golvet, skitiga och omålade väggar och grus och stoff och för att vara vårat hus, mycket yta! Det här rummet skall bli vårat förråd. Ser fram emot att gjuta betong så vi kan fylla igen hålet och slipa och måla golvet och måla väggarna så det blir fint här inne för ett hyllsystem så vi kan få undan lite saker som nu står utspritt lite överallt. Men det är ett lite senare projekt.

Det andra stället som har blivit lite tommare är hallen som nu inte längre har ett stort värmeaggregat. Det stod alltså under alla rören i taket vid det svarta runda hålet i väggen. Det svarta hålet är hålet in till skorstenen som behövdes för oljeuppvärmningen. De två blåa hinkarna har Tobias ställt på golvet för att samla upp vatten som droppar ner från rören ovanför. De där rören skall förhoppningsvis tas bort till mesta del i alla fall och det skall borras nya hål i väggen här som skall gå in till tvättstugan intill där den nya värmepannan finns.
 
Vad som inte syns i bilden ovan är att det även här saknas golv där pannan stod. Så det blir till att gjuta här med. Men på rak arm så kan jag nog säga att jag hellre har hålet i golvet och in i skorstenen än jag har den hiskeliga lila/svarta väggen. Så det säger ganska mycket om vad jag tycker om den väggen. Sen tror jag nog at vi blir tvungna att ta bort golvplattorna här innan vi gjuter eftersom de är av trä och pressat spån och plast så skall man inte ha dem i källare.  
 
Men detta är i alla fall läget nu. Imorgon eller senast i övermorgon så kommer "allt" vara klart. Eller jag borde kanske säga att vi kommer ha bergvärmen installerad. Sen får vi ställa allt iordning själva. Men vi kommer ha bergvärme! Och förhoppningsvis har vi sett den sista över-4000-kronor- i-elräkning för en överskådlig framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar