måndag 24 mars 2014

Köket - Klart


Nu har vi bott snart två månader i vårat nya hus. Tiden går fort när man har roligt. Jag insåg att jag inte hade några fina stilfoton på vårat kök här så jag tänkte att jag skulle ta och lägga till det. Samtidigt tänkte jag skriva lite om vårat kök. Och försöka besvara de frågor som alltid dyker upp när man har gjort om något. Först ut:

Blev det som vi tänkt oss?
 Ja. Det blev som vi tänkt oss. Det ser ut som jag hade tänkt det i mitt huvud. Möjligen blev tapeten snyggare än jag visualiserat det.

Vad är bra med vårat nya kök?
Det jag spontant kommer på som absolut bäst i vårat nya kök är golvet. Det är såååå snyggt! Jag är så glad att vi inte valde standardparkettgolv utan valde ett som är mer i enhetlighet med vad som finns i resten av huset och vad som passar i stilen.

Jag älskar den långa köksbänken som är suverän avlasning för all bråte som man kan tänkas ha. Vilket också gör det till en samlingsplats för alla papper och annat som jag kanske hellre skulle vilja ha någon annanstans men det fungerar ok. Tobias är verkligen bra på att rensa bort och ta hand om alla brev och räkningar och sånt.

Jag älskar också den hela rostfria diskbänken. Om jag någonsin får för mig att göra ett nytt kök så kommer det definitivt finnas en rostfri diskbänk. Det är så suveränt att bara kunna torka av och så blir den fin igen. Inga skarvar som samlar skit och inget trä som kan bli fult och fuktigt. Helt enkelt rent och snyggt.
Jag är också så supernöjd med att vi öppnade upp köket och matsalen och tog bort serveringsgången. Gjorde om detta till ett stort kök. Det ger ljus från tre olika håll och gott om yta för pojkarna att leka på. Eftersom de är så små så är det ofta att de vill vara där vi är och leka så köket är kombinerad lekplats också.
Jag gillar också skarpt att vi har så mycket utrymme i alla lådor. Det är superskönt att kunna plocka ner allt i dem och få undan saker som annars kanske legat framme. Jag gillar inte att vissa lådor används för bråte så det behöver fixas men i övrigt så säger jag HEJJA kökslådor. Inga mer underskåp med dörrar. Någonsin.

Jag älskar också hel kyl och frys. Det är något som vi hade i lägenheten och jag är glad att ha det igen.

Jag gillar belysningen som vi fick till under skåpen i arbetsdelen av köket och jag gillar 10x10 kaklet med vit fog som vi har i arbetsdelen. Det känns snyggt och enkelt precis som vi vill ha det. Och jag gillar att man faktiskt kunde ha en 80 bred häll i ett 60 brett skåp. Den extra ytan är värld en hel del.

Jag älskar våra lampor som hänger över arbetsbänken. De är rena och vita men med de färgade sladdarna så blir det en liten knorr på dem som jag gillar. Och jag gillar att alla lampor är kopplade till dimmer och att det är knappdimmer och inte snurrdimmer. Rent och snyggt.

Jag är totalt upp över öronen kär i våran underbara tapet! Om man nu kan vara kär i en tapet men ärligt. Den tar köket från att vara vitt vitt vitt till en färgfest. Och jag är inte en person som går igång på vitt/grått/svart kombon. Tycker den är tråkig och "safe". Den här tapeten är så glad och sprakande som jag vill ha det hemma.


Vad är dåligt med vårat nya kök?

Sockellisterna är i plast. Skitfult. Eller på håll så syns det inte men de är "vobbliga" när man dammsuger, plastpryttlarna som sitter i ytterkant på dem sitter inte fast ordentligt och de känns som billigt skit helt enkelt.
Att ena hörnskåpet inte kom in så långt in mot hörnet som det var tänkt så att kyl och frys hamnade en bit längre ut än vad som var tänkt och att detta ledde till att det blev en kant mellan städskåp och kyl och frys inbyggnaden. Det är inte helt snyggt.

Diskmaskin och sopskåpen sitter för tätt och det gör att vi inte kan öppna båda samtidigt. Sen funderar jag på om det inte hade varit bättre att ha diskmaskinen på andra sidan spisen istället för att få lite mer yta precis vid vasken. Men i så fall så hade det blivit en del bärande mellan vask och diskmaskin. I vilket fall som helst så hade det varit skönt om det gick att öppna under vasken samtidigt som vi har diskmaskinen öppen.
Uttag och lampor. Vi skulle haft någon belysning i hörnet med städskåpet. Och även uttag där någonstans. Vi hade med det på ritningen men det glömdes av elkillen och vi tänkte inte på det. Det ångrar jag djupt nu. Hade verkligen velat ha ett uttag där någonstans. Och en kontakt i taket för någon typ av lampa. Kanske en lampskena. Nu när jag tänker på det så kanske jag kan seriekoppla som jag gjorde i sommarstugan? Det tål att tänkas på. Uttagen ovanför arbetsbänken. Så här i efterhand hade jag nog velat få till någon insänkt modell som inte syns så mycket. Och så hade jag velat ha fler uttag och några vid spisen.

Skåpsdörrdämparna. Vet inte om vi gör fel eller om de bara är en dålig konstruktion men vi får inte fast de där skåpsdörrdämparna och har vi fått fast dem så trillar de loss så fort man bara kommer åt dem lite lätt. Det är något som vi måste få rätt på känns det som.

Elementet vid fönstret bakom arbetsbänken. Jag är inte helt nöjd med hur lösningen blev. Det är väl helt ok. Men jag vill nog förbättra utrymmet där under bänken på något sätt. Jag kan bara inte komma på hur jag vill ha det. Jag tror jag får värka en stund på det. Och lille skrutten är ju fantastiskt söt och tål att tittas på medan jag funderar.

Vad skulle vi gjort igen och vad skulle vi gjort annorlunda om vi fick göra om det idag?

På det hela taget hade vi nog inte gjort så mycket annorlunda, tror jag. Vi hade nog ändå öppnat upp och använt dubbeldörrarna och behållit städskåpet och lagt in samma golv och valt samma tapet och sånt.

Jag hade nog sett till att sälja av den gamla kylen och spisen lite snabbare (de står fortfarande nere i garaget.) Det är väl en sak som jag inte är så nöjd med.

Mellanrum mellan diskmaskin och sopskåpet är det som jag verkligen retar mig på. Det underlättar inte vardagen alls och jag hade velat ha en bättre lösning där.

Och så hade jag tänkt igenom belysningen en gång till. Det är en sak som jag verkligen la ner mycket tid på att fundera på och ÄNDÅ blev det lite fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar