tisdag 4 mars 2014

Lådstädning

Nä. Det är inte världens sexigaste sak att göra. Men ibland så behövs det. Men om lådstädning kan kombineras med omorganisation. Då går i alla fall jag igång på det. Mest för att jag avskyr att ha oordning och inte veta var saker skall ligga och ha saker som inte har något "hem".
Så när Erik låg och sov och jag borde jobbat med mitt dokument och käkat lunch så tog jag en halvtimme till att strukturera om lite områden. Det som behövde struktureras var badrumsprylar.
Vi har alltså bott i huset i en månad och så här såg det ut. Låt oss börja med det värsta först och få det ur världen.
Det kanske inte ser så hemskt ut förutom att det är en kökslåda. Ja. I köket. Bindor och ögonbrynsfärg  i en låda i köket. Ja jag skäms. Inte nog med det. Här ligger nagelsax, gammalt nagellack, små schampo och balsam förpackningar, solglasögon, en kam och lite extra smink. Salig röra. Och i köket!
Över till badrummet. Där alla de där sakerna borde ligga. Här ovan är den övre lådan. Inte mycket plats och inte mycket saker i den här lådan. Bara Tobias rakapparat och pojkarnas tandborstar och tandkräm och en laddare till våra eltandborstar. Den andra laddaren låg i kökslådan. Ja, varför inte? Varför bilden vred på sig har jag ingen aning om så om det stör er vrid på datorn/paddan.

Nedre lådan i badrummet. Här finns en borste, mer bindor, hårspray, våra tandborstar och min sminkväska. De små vita lådorna är inte anpassade och fungerar inte i den här lådan och utrymmet känns felutnyttjat.
Vid skötbordet på övervåningen så finns toarulle, pojkarnas salvor, Alvedon och termometer. Glasögon, solglasögon, smycken, skötbordsunderlägg och mer bindor! Nu kanske jag skall ta och förklara det här med alla bindor. Det är inte så att jag har mens jämt. Men Tobias köper bindor istället för trosskydd. Och det har inte bara hänt en gång. Det ackumuleras fel saker här hemma ibland.

Och så det nya fina skoskåpet i hallen. Här ligger en av pojkarna hudkräm, en cykelpump, vantar och två dörrstopp som jag skulle sätta upp för våra fina dubbeldörrar in till köket.

Så något eller ganska mycket behövde flyttas runt och få nya hem.
Min plan var:
1. I badrummet så skall bara det absolut nödvändigaste finnas eftersom det finns så lite yta och utrymme.
2. Hallen får ha glasögon och solglasögon
3. Köket skall ha kökssaker och inga badrumssaker
4. Vid skötbordet skall pojkarnas saker vara.
5. Mina alla extragrejer som inte används varje dag får ta plats i sovrummet

Så efter en stunds omflyttning så var lådan i köket tom och sovrummet hade fått en laddning med halsband och nagellack som skall få plats i skänken som vi använder som klädskåp så fort som Tobias skruvat ihop Malmbyrån från IKEA. Han skall ha sina saker där så jag kommer ha tre till lådor till mitt förfogande. Så det kommer snart att finnas plats.
Och övriga lådor
Övre badrumslådan. Och igen så ville bilden vrida på sig för den här lådan. Vet inte varför den gör det. Jag återanvände lite lock till några lådor som jag köpt på IKEA för länge sen som avdelare i den här lådan. Pojkarnas tandborstar och tandkräm fick ligga i en låda. Nagelsaxar, hårsax och rakhyvlar fick plats i en annan låda och Tobias rakapparat fick en egen plats. Kvar är också laddaren till våra tandborstar. Jag hade önskat att våra tandborstar också fick plats i en här lådan men det blev liksom inte bra. De är lite för långa för att få plats. Så längre fram kanske det får organiseras om igen.

Nedre lådan som också ville vrida sig innehåller våra tandborstar, daglig hårvård och tjejgrejerna. Är väl inte heller det här helt lyckat. Det känns som att jag får tänka igenom det här ytterligare en gång men det är i alla fall bättre än det var från början.
 
Lådan i hallen är underbart tom. Lite glasögon och Tobias extra klocka och min sminkväska. Jag funderar på att kanske flytta över mina hårsaker hit också. Men det känns som att det får vara så här en stund och så får jag utvärdera vad som funkar och vad som inte funkar.

Vid skötbordet huserar nu bara pojkarnas grejer. Vilket är enormt skönt. Men det känns som att det finns lite mer att göra för att få det perfekt. Jag tror att det är den där leksaksförvaringen som vi skall få till här uppe. Den kommer nog innehålla lite av de lite fulare sakerna som vi behöver förvara för pojkarna så kanske vi kan få fram bara fina saker på den här hyllan. Kanske alla bokstäverna i pojkarnas tåg kanske? Eller så kanske det är så att den här hyllan kommer att flytta på sig när vi målar om hallen här uppe. Jag funderar beige och vitrandig. Har sett väldigt många randiga väggar hos nästan alla mina favoritbloggar så det är nog inne nu. Så varför inte vara en sen efterföljare och haka på den trenden sist av alla? Men gillar tanken på att använda både vitt och beige. Knyta ihop pojkarnas vita rum med den beige färgen i hallen där nere.

Sådär. Det var en liten omorganisation. De behövs också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar