onsdag 12 mars 2014

Rysk autobahn

Jag gjorde ett litet syprojekt. Det var en sak som jag ignorerat en stund. Ni kanske inte kommer ihåg att jag lämnade pojkarnas gardin åt sitt öde när jag inte kunde hitta det blåa band som jag köpt på Holmens Marknad. I alla fall så hittade jag bandet och satte provisoriskt upp det med nålar på gardinen. Det såg ruggigt illa ut och det kändes som att det saknades något.
 Men låt oss gå tillbaka och titta på hur det såg ut innan. Vit gardin. Där sömmen syns tydligt för jag inte la tyget dubbelt som jag borde gjort. Lathet vs vishet. Latheten vann och jag förlorade. Men banden som jag tänkt ha här kommer täcka det problemet men med dem upphängda med nålar så var det helt katastrof. Och så var det i alldeles för många dagar tills jag äntligen fick tummen ur.

 Så något litet extra. Inte bara blåa band. Små bilar kanske? Och nu kanske någon försöker koppla detta mot rubriken ovan. Ja bilar. Några gröna, röda och turkosa. Mest för att det var det jag hade hemma och som inte direkt skar sig med vad som redan fanns i rummet. Knappar till däck-hjul som Johan kallar det. Klippte ut en mall i papper som skulle passa hyfsat i storlek med band och med knappar. Sen klippte jag ut några bilkroppar i de olika tygerna och satte ihop dem på en bit friselin (sånt där som gör tyg styvt).

När bilkropparna var klara så långt så sydde jag fast mina band på gardinen. Två band nertill och ett uppe vid den fula "solkanten" på gardinen. Sen var det dags att få fast bilarna. Jag funderade på att sy fast dem. Men det kändes för pilligt. Bäst hade ju varit sånt kantband som man kan stryka fast på gardiner, det hade ju varit snabbt och smidigt, men hade inget hemma. Så jag tänkte spraylim. Det bästa alternativet? Nä sannolikt inte men jag hade limmet hemma och det gick fort så det fick styra. Knapparna till hjulen satte jag fast med tråd.

 Så på lite avstånd ser det ut som gardinen är lite skitig eller att det sitter flugor på den. Vilket är rätt kul. Ränderna gör i alla fall sitt med att dölja att jag inte sytt runt och jag gillar den breddande visuella effekten som ränderna ger.

 På nära håll kan man se de små bilarna. De är inte på något vis perfekta eller särskilt snyggt gjorda. Men det är ett barnrum och om något år max så kommer jag vilja byta ut gardinen som det är. Och jag har massa vit lakansväv kvar så jag kan sy upp något nytt fort.

Så tillbaka till rubriken. Varför då rysk autobahn? Jo, hörde från någon som åkt mellan två stora städer i forna Sovjetunionen. De hade kört på en flerfilig väg i båda riktningarna men bara mött en eller två bilar på en körning på flera timmar. De frågade när de kom fram till den andra staden vad detta berodde på och fick till svar att det är ingen som har råd med bensin så ingen kör. Och jag är lat av naturen så jag orkade bara göra sex stycken bilar. Väldigt glest i trafiken. Skulle det varit Tyskland så hade det varit betydligt fler men de är lika stillastående som trafiken i Venezuela. Nog om bilar. Dags att sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar