måndag 10 mars 2014

Trädgårdsplaner

Vi har ju blivit med trädgård utan haft någon plan på det. Dessutom en väldigt ordnad trädgård med mycket växter och rabatter och stenläggningar.

Det här är vyn från våran entrédörr ner mot bilen och parkeringen. Gången som syns i bild slutar i ingenstans vilket är väldigt förvirrande och inte alls parktiskt. Men vi hade behövt ha en gång som gick hela vägen till parkeringen. Och parkeringen behöver inte ha en nerfart till garaget eftersom vi inte kommer ställa bilen där inne i alla fall.

Vi har två rör i väggen också. Här skall våran bergvärme komma in i huset. De har inte varit helt snabba på att komma och gräva. Har tydligen haft problem med borren men nu skall de komma idag förhoppningsvis. Tobias och jag behöver röjja ut i källaren för att de skall kunna plocka ut tanken från vårat blivande förråd. Vi använder det delvis som förråd nu så det har gjort tanken ganska oaccessbar...
 
Men med en helg då Erik blev magsjuk så var det till att njuta av de enkla nöjena i trädgården. Vädret var superhärligt så utomhus var helt klart en bra idé. Pojkarna och jag spanade in våra stora högar med snödroppar.
Och våra julrosor som blommat hela vintern. Den här bilden gör dem ingen rättvisa. Här ser de underbart fina ut men i verkligheten ser de ynkliga ut nerklämda mellan risiga rosenbuskar, ogräs och snigelskal och annat bôs. Jag vill heller inte ha dem i den här rabatten som vi skall ta bort inom en rimlig framtid. Så de här får nog flyttas till framsidan och rabatterna där i vår.

I stora delar av gräsmattan och i några av rabatterna och runt omkring så har vi också Vintergäck.(nä jag hade inte en susning vad det var för en växt innan mina mer kunniga vänner informerade mig.) Vintergäcken verkar älska våran trädgård och ärligt så känns det kul med växter som liksom julrosen växer i februari. Nu när en del börjat växa så får man upp ögonen för trädgården som jag i alla fall förträngt under vintern. Jag funderade på hur vi skulle kunna fixa iordning trädgården på bästa sätt och nu har jag en plan för det med. Diskuterade det med Tobias idag och han höll med om det så det var skönt. Bara att sätta igång och beta av allt som behöver göras. Behöver nog göra en lista att matcha min plan med. Oh, dessa enkla nöjen...

Medan jag dagdrömde så hade ju pojkarna fullt sjå med att leta snigelskal. Johan plockade och Erik pekade och grymtade efter dem han ville ha och jag fick plocka dem till honom. Rosenbuskarna som också syns här i bild sticks och verkar sprida sig som ogräs. Vi måste göra något åt alla rosenbuskar! Lägger in det på min mentala lista.

Snigelskal kan samlas i hink eller bil. Vilket man nu föredrar. Kul var det att kunna vara ute utan att ha på sig tjocka vinteroverallen utan bara överdragsbyxor och jacka och mössa. Lite kall om fingrarna blev Erik efter ett tag och ville hellre mysa i mammas knä medan Johan gick lös på lite buskar med sekatören. Ja, jag är så oansvarig så jag låter min treåring använda sekatör. Han är verkligen duktig på att klippa med den och är superförsiktig och känner sig så stor och viktig när han får låna den. Även om det bara är en kort stund när mamma använt den klart.

Det här är vårat lilla vilda hörn av trädgården. Vi funderar på att lämna det som ett lite vilt hörn. Ha våra komposter här, björnbärssnår (taggfria) och smultron och gångar för barnen att utforska och lämna kvar en hel del av växtligheten. Tror det kan bli ett bra hörn. Vad som inte syns på den här bilden är att det i hörnet bakom tujan växer en buxbom. Hade ingen aning om att vi hade en. Kul kul tänkte jag eftersom det är en av väldigt få vintergröna växter som jag är ok med. Men en blir det knappast någon gräns/häck av så vi behöver fler. Kanske de går att föröka själv?

En annan liten grej som vi har i trädgården är den här baljan med vatten och en gigantstor sten. Det har säkert varit ett jättefint stilleben men med små barn så vill i alla fall inte jag ha en balja med vatten stående. Så den måste vi få upp på något sätt. Jag försökte lyfta upp stenen men vattnet var för kallt så jag kunde inte komma så långt under stenen som jag behövde komma för att kunna lyfta. Det får bli senare i vår eller om Tobias kan göra en ansats. Jag tänkte använda baljan som en blomsterplantering vid dörren sen. Om den ser ok ut vill säga när vi fått ur den ur jorden. Men lite tillbaka till det här med buxbom.

Jag tänkte att jag skulle göra ett experiment och se om det fungerar. Nu alla ni som vet något om trädgård kan få er ett gott skratt men har man ingen aning så kan man alltid prova. Det kostar inget. Jag beslutade mig för att prova och se om det gick att skåra lite i buxbom och sätta ner dem i jorden och se om de får några nya rötter. Tänkte även prova med bara vatten. Har för mig att jag läst att det är lurigt att föröka buxbom men eftersom jag ändå ville runda till formen på den vi har i trädgården så är de ju ingen förlust om inte det här fungerar. Det ser kul ut i fönstret så länge de håller i alla fall.

De som står i vatten hamnade på den nya fina bänkskivan som systers man E har fixat åt oss. Jag har försökt att fixa lite fint med buxbomen och mitt lilla "sticklingsakvarium". Har lite murgröna som jag håller på att föröka. De skjuter i alla fall skott i vatten utan problem.

Så här ser sticklingsakvariumet ut på nära håll. Jag tror att det här är min typ av akvarium. Inga djur som kan dö. Undrar egentligen hur det går för fiskarna Anders och Anders som jag ärvde från syrrans jobb och som kompis E hade förbarmade över? Skall nog fråga nästa gång jag pratar med E. Bara växter och ärligt murgröna har överlevt min behandling tidigare utan några som helst problem så jag tror att de klarar sig nu med.
 
Dags att skriva lista för trädgården. Har ju en påbörjad från när vi tog över huset. Skall spana på den igen och se om det är något som vi kan återanvända. Men nu SOVA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar