fredag 11 april 2014

Holmens fynd och hörnet bakom fåtöljen

Jag gjorde ju ett litet inlägg om att vi hade fixat fönsterbrädorna i vårat vardagsrum och där skrev jag att det kanske inte är helt optimalt än. Så jag fick gå tillbaka till ritbordet och fundera på vad som var fel.

Jag gillar ramar och fotona som vi har ovanför soffan. Erik vill alltid "prata" om dem och peka ut sig själv. Så dem vill jag ha kvar. Men mot hörnet bakom fotöljen så är det ekande tomt. Mer foton och ramar funkar inte riktigt med de som hänger ovanför soffan och spegeln som jag hade funderingar på känns inte helt rätt heller. Och det kanske behövs något som döljer den lilla väggsnutten mellan gardin och vägg. Och lampan ser så skrikande ensam ut. Och är så genomtråkig i sin vita skärm och gråa ben.
Hörnet utanför köket var det första som jag gjorde iordning när vi flyttade in. Det känns helt ok. Möblerna matchar och jag gillar verkligen min kudde som jag broderade när jag var i Algeriet. Fåtöljen är precis i stilen som jag gillar och jag gillar tyget i den. Fotpallen är ok men hade gärna bytt ut fötterna på den. Lampan som Tobias ärvde av en jobbarkompis är superfin. Gillar den skarpt men det är något som inte här som inte är helt perfekt. Radiobordet är kanske i en aning för brett för att få plats ordenligt bredvid fåtöljen. Det kanske behövs ett mindre bord här?

Nu när sommaren kommer så kanske vi behöver någon typ av förvaring av filtar och kuddar för att kunna ta med utomhus.Vi kommer ju nog att kunna använda balkongen som en passage ut till tomten. Jag vet inte om vi kommer använda den vägen men det känns så. Vi får väl se. Men någon typ av mer dold förvaring hade nog inte skadat i alla fall.

Jag köpte in ett litet avlastningsbord i helgen på Holmens Marknad. Det var slitet och väldigt vattenskadat men var billigt och hade potential. Så det fick det bli. Jag slipade av det och lackade om det ute i garaget. Det var även vobbligt i benen men med en extra möbeltass under ena benet avhjälpte det problemet.
Jag kände att det fick bli en liten rockard av saker. Stringhyllan som jag satte upp direkt när vi flyttat in ovanför fotöljen rakt fram från ytterdörren får sitta i hörnet istället. Den bygger ut fint och täcker upp det tomma hålet som blev bakom fåtöljen. Det nya lilla omlackade bordet fick  flytta in i hörnet under stinghyllan. Vi behöver lite mer uttag i det hörnet eftersom vi ofta sitter och jobbar här så en förgreningsdosa måste jag få till.

Tråkiga vita lampan med gråa foten behövde en uppdatering. Jag provade lite olika tyg och hittade en vinnare. Men den gråa foten behöver ny färg. Svart får det bli. När jag orkar. Matcha stringhyllan och fönsterbrädorna. Lite uppdatering på hyllorna och hörnet bakom fåtöljen börjar kännas rätt ok nu.
 Det kanske inte syns så tydligt på bilden vilken skillnad det är på bordet innan och nu men i verkligheten är det STOR skillnad. Jag la en hög med inredningstidningar under och min lilla barnkammare för murgröna fick flytta hit från köket.

Hyllan fick ha nästan samma saker som innan. Våra årsalbum, krukväxt, böcker och några stenar och annat fint. Tobias ställde upp den senaste boken jag läst också. The faults in our stars. Väldigt bra bok. Rekommenderas. Att se bilder på våra årsalbum ger mig lite dåligt samvete. Jag har fortfarande inte gjort färdigt förra årets album. Jag skäms.  Det kanske blir nästa veckas projekt? Tål att funderas på.

Så här är hörnet nu utan stringhylla. Våran fina världskarta fick plats här istället men nu känns det här hörnet tomt. Det saknas något. Kanske det där guldiga som jag varit ute efter? Något mer behövs i alla fall. Men det kommer.
Fönsterbrädan har i alla fall fått lite mässing. Hittade två jättefina ljusstakar på Holmens. Våra andra höga ljusstakar har åkt i backen och gått sönder så det var för att ersätta dem som de här inköptes. Och de är superfina här. Det var en bra dag på Holmens när jag var där. Jag kom därifrån med vårat fina nya lilla avlastningsbord, dessa härliga ljusstakar, ett gäng med knappar (kommer nog ett inlägg om dem) och Rosa Ljung...

Rosa Ljung är lite min barndom. De hade en liten butik i Torekov när jag var liten. Vi var där inne många gånger och jag köpte en liten porslinskatt därifrån. Jag var väldigt stolt över denna lilla katt fast jag inte är överförtjust i katter. Jag kommer inte ihåg vad den tog vägen men samma mönster som är på ljushållarna var det som fanns på bröstet på katten. Så för 35 kr styck kunde jag inte låta bli. Det fick bli två ljushållare och den lilla skålen med lock. De bor nu i köket. Vet inte om de kommer fortsätta att bo där men för nu trivs jag bra med dem där. Så det var det. Lite ändringar och mycket nöjd Pia!

2 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut hos er. Rosa Ljung var vi också många gånger och handlade ibland, kommer ihåg en fågel där man kunde sätta i torkade eterneller i rumpan så det blev en fin avslutning på fågeln.

    SvaraRadera
  2. Fniss. Känns väldigt 90tal med eterneller :) är det någon som har det fortfarande?

    SvaraRadera