onsdag 23 april 2014

Knappar per deciliter

Knappar hos Holmens kostar 10 kr per deciliter. Man kan göra så mycket med knappar så för det här priset. Hurra! Jag hade två planer med knapparna och båda av dem enkla saker.

 Jag har en superfin vår och höst trenchcoat. Jag älskar den men den har några fundamentala fel. Det grå/vita fodret i är inte snyggt men syns inte så ofta så det kan jag leva med men det andra är att knapparna på den är USLA. De ser väl ok ut om man gillar grått men det gör jag inte men det största problemet med dem är att de är vassa så de förstör tråden som fäster dem vid jackan vilket gör att de har en förmåga att lossna. Nu saknas en och nu har jag inga såna knappar i reserv längre. Så i stort behov av andra knappar.

Så när jag såg att det i backen med knappar på Holmens fanns många av den här sorten och i två olika storlekar så kunde jag knappt hålla mig! Här var de ÄNTLIGEN. Mina knappar! Så jag kollade hur många jag behövde och hur många som fanns och så grävde jag upp tillräckligt och några till. Sen var det till att sprätta och fästa och det här blev resultatet!

 
En liten närbild på en av knapparna. Jag körde jackan i tvättmaskinen också. Fast det är kemtvätt på den. Men den var så skitig och jag hade spillt kaffe på den så jag tänkte att jag skulle testa. Och det fungerade helt ok med att använda tvättmaskinen istället. Mycket billigare också.
 
Det andra som jag tänkte göra med knappar var en tavla. Så jag plockade ut så många gröna och bruna knappar som jag kunde hitta. Planen var att göra ett träd av knapparna på en canvas. Har sett såna på nätet och de är superfina. Men jag ändrade den planen. Knappar är så perfekta att göra pyssel med pojkarna så det fick bli det istället.

Jag hittade fyra gamla ramar nere i källaren i min låda med ramar. Det är gamla IKEA ramar som jag någon gång i tiden målat svarta. Jag hällde en strimma trälim runt kanten på dem och lät pojkarna gå lös med knappar på dem. Erik tyckte limmet var väldigt spännande och han jobbade på och fick ihop en riktigt fin ram med många knappar. Men en liten stund senare när jag hjälpt Johan lite så var alla knapparna borta från ramen och Erik var upptagen med att kleta ihop knapparna och försöka få dem att fastna på hans fingrar istället. Det blev till att tvätta av honom och bordet och knapparna, ge ramen till Johan och låta honom avsluta jobbet.

 Johan var väldigt artistisk i sitt arbete. Han hade ingen plan eller struktur när han valde ut vilka knappar han ville ha på sina ramar men resultatet blev väldigt bra. Så en stund senare hade vi fyra stycken klara ramar.
För att få något roligt i ramarna så surfade jag runt lite och hittade väldigt mycket kul på den här siten. Anna som har siten har så mycket kul och så många roliga idéer! Lite för mycket grått för min smak men i övrigt en riktigt kul sida. Tack kollega E för tipset! Så jag valde ut två citat som jag hittade hos den smarta Anna och skrev ut och satte i mina nya fina ramar. De två andra ramarna skall nog få foton på våra fina pojkar.

Så snart skall de upp på väggen. Men nu är det för sent på kvällen och pojkarna sover. Så jag får väl uppdatera det här inlägget när jag väl har hängt bilderna på plats.

Så mycket kul man kan ha för 20 kronor!

Sådär. Nu har de kommit upp på väggen också. Och de två tomma ramarna har fått nytt innehåll.
 De sitter i klädkammaren där min käre make har sina kläder. Jag kan säga att jag hade lite olika idéer för upphängning som inte alla var helt lyckade. Det slutade med att jag fick spika många gånger.
 

Resultatet blev i alla fall bra tycker jag. Jag tänker nog att det behövs något uppe på den här höga byrån också men det får komma när jag kommer på något. Men för nu är de upphängda och klara. Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar