tisdag 15 april 2014

Trappa, gräs och rosenbuskar

Jag minns inte om jag la in en bild där hela den nya gången syns. Här är den i alla fall. Något annat som man kanske märker när man tittar på den här bilden. I alla fall tänker jag på det är stenkyrkogården på gräsmattan på andra sidan garagenedfarten. Det ser så supertråkigt ut! Men det var inte det som jag tänkte skriva om nu utan trappan som den här gången slutar vid.

När vi gjorde den nya gången så byggde Tobias snällt en liten trappa så att jag inte behövde lyfta upp pojkarna så högt och för att smidigt kunna komma upp och ner till bilen. Vi skall ju göra om hela parkeringsdelen för bilen någon gång i framtiden så det känns ju inte helt nödvändigt att lägga ner massa pengar i onödan. Tobias och kompis L lyfte ner stenblocken från gräsmattan och de fick bilda bas för den provisoriska trappan. Så nu kan jag komma upp och ner helt ok.

Men det ser helt enkelt inte snyggt ut. Vi måste göra något som ser bättre ut. Jag tror helt enkelt att vi behöver gjuta lite betong och sätta fast lite av våra gatstenar till att bilda en trappa. Jag har en lite fundering på hur det där skulle kunna se ut. Jag skall se vad Tobias tycker om det och sen är det väl att göra. För det här är inte läckert. Alls. Men för nu fyller det i alla fall sin funktion.

Kompis E kom över en dag och tog med sig lite av rosenbuskarna som frodades i gräsmattan. Så skönt att bli av med dem! Nu hoppas jag bara att det inte finns några rötter kvar som kommer skjuta rotskott. I så fall får vi använda det där dödmedlet som kollega J pratade om. Vill inte ha massa hårda fläckar av rosskott i gräsmattan.

En rosenbuske som inte kompis E fick med sig var den här som står bakom stenrundeln och zinkbaljan. Hela det här delen kände jag ett stort behov av att bli av med. Gillade inte baljan med vatten. Det var lite för lätt för pojkarna att falla i, bryta benen, bli helblöta, drunkna, slå i huvudet. Det kändes helt enkelt inte bra. Så en dag kände jag mig extra stark och fick upp stenen ur baljan. Sen var det en fråga om att vicka och lirka upp hela baljan. Vill behålla baljan. Den kan vara fin att använda för sommarblommor. Men hålet blev kvar. Tobias tog en dag och halvfyllde hålet med lite stenar. Men det låg kvar ett gäng med stenar halvt om halvt runt hålet och i hålet. Det såg illa ut.

Så en dag efter jobb och förskola så var vädret lite för fint för att gå in så gjorde jag ett ryck igen. Tobias kom hem när jag stod och ryckte i rotskott från rosen. Rotskott fanns runt hela baljan. Suck. Jag tror nog att jag kommer få ta bort hela den här rosen förr än senare. Men innan den ryker vill jag se om den är något fin. För i så fall kanske jag kan tänka mig att plantera om den med en stålring runt. Kompis E berättade att gamla rosor har liksom två olika sorters grenar. Några som har jättemycket taggar och som kommer upp nära/ifrån jorden. De är rotskott som man skall ta bort och så de mindre taggiga pinnarna som kommer från en tjockare mittendel. Det är dem man vill ha kvar. Så jag gick på den här busken med liv och glöd och fick bort en massa av de riktigt taggiga pinnarna. Får se om det kommer något från de mindre taggiga grenarna. Jord och gräsfrö blev det över stensamlingen i hålet och de stenarna som fanns kvar runt om fick flytta på sig och ligger nu vid huset. Där får de ligga tills jag kommer på något bättre med dem. Men helt klart en förbättring i trädgården. Nu hoppas jag bara att gräset tar sig snart. Så vi kan få lite gräs i mossmattan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar