onsdag 21 maj 2014

Räcken

Det här kan bli en följetång i många delar känner jag. Det är våra räcken. De behövde ju göras iordning som jag skrev om här för att inte tala om allt som är kvar att göra på den här lilla delen av huset. Det är många punkter på den listan men om man inte börjar någonstans så blir man ju heller inte klar någon gång. Och det här jobbet tar TID. Med stora bokstäver.

                                     
Så fixa räcken är lite av en lista i sig. Det finns vissa steg som man skall ta sig igenom. Det första illustreras av T här ovan. Det är att skrapa bort all färg som sitter löst och ganska löst. T satte ribban och ville ta bort all svart färg. Jag hade väl tänkt att vi kunde ta bort det värsta och sen slipa det hyfsat jämt med slipen och sen måla. Vi är inte alltid överens om nivån på ansträngningen.

 Efter mycket slit så hade jag fått ner det till en nivå som jag kunde acceptera men T tog det en nivå till och resultatet syns nedan.

 Det är bara ett fåtal ställen som har lite svart färg kvar. Men nästan överallt så är vi nere på om inte ren metall så i alla fall rostskyddsfärg.

Nästa steg var att måla hela staketet med rostskyddsfärg. Den var fint brandgul även om den ser röd ut i kvällsljuset. Färgen som jag använde var inte vattenbaserad (det kanske inte ens finns?) så det blev till att slänga pensel efter att räcket var färdigmålat. Tur att jag hade ett gäng med billighetspenslar men nackdelen är ju att de lämnar hälften av alla strån i färgen. Men i det här fallet så kan jag leva med det. 

 Så här kan vi se att räcket på vänster sida är målat med utomhusfärg i kulören svart och det ser så fint och nytt ut om man jämför med det rostiga och sunkiga räcket till höger i bild. Vad denna bilden inte avslöjar på det här avståndet är att det faktiskt inte är färdigmålat.

Närbilden avslöjar mig. Det täckte inte med bara ett lager färg. Så det var bara att göra det rät och måla en gång till. Det står att färgen skall kunna användas på tidigare rostskyddsmålade metaller så jag hoppas att det stämmer. Det är väl en sak som framtiden får utvisa. Vi får väl helt enkelt se.

 Lager två med färg av ett mycket bättre resultat än första lagret. Men jag kommer behöva gå över det igen snart för att verkligen täcka över all brandgul färg. Men jag måste säga att resultatet blev riktigt bra. Och det kan jag nog tacka Ts otroliga slit för. Så räcket. Klart. Eller ja. Kanske inte riktigt. Det var ju det vänstra räcket.


Detta är en nytagen bild på det högra räcket. Vi är klara med fas ett. Fast i det här fallet så kan jag säga att det är jag som slitit som en hund. Men jag måste säga att det lönar sig att köpa en lite dyrare skrapa och att verkligen köpa en med en sån där plopp på så att man kan använda båda händerna när man jobbar. I alla fall så hoppas jag på att kunna hinna med att rostskydda imorgon. Håll tummarna för att vädret håller i sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar