lördag 17 maj 2014

Sytt en liten filt

Jag hade en plan för A:s lilla S när hon kom till världen. Jag skulle göra en filt. Men jag hade lite svårt att bestämma mig för vilken typ av filt hon skulle få. Så jag började på två. Varför nöja sig med en kan man fråga sig. I alla fall så skulle A och M komma på middag med lilla S så det var hög tid att få färdigt åtminstone den ena filten. Så sagt och gjort. 
Jag hade redan virkat "ramen" så det var bara själva filten kvar. Efter inköp av gott snuttetyg och fylle på Murins så var det bara att sätta igång.
 Bara och bara. Först fick jag försöka få bort E från tyget. Det var inte lätt. Han tyckte det var väldigt mjukt och gosigt att ligga där och snutta. Jag har ju inte så lätt att säga till det här lilla ansiktet att flytta på sig heller så det blev till att fota honom istället. Men nu när jag tittar på den här minen så ser jag att han nog gjorde det här mer för att retas lite med sin mamma. Pruttgurkan!

Efter lite övertalning och en "padda" (iPAD för oinvigda i barnspråk) så fick jag i alla fall alla delarna på plats och kunde börja sy.

 Det gick bra fram tills nästan slutet då symaskinen gav upp hopp om liv. RIP. Jag får nu inse att det är dags att införskaffa en ny symaskin. Nu fungerar den verkligen inte mer. Synd. Den har varit väldigt bra väldigt länge men sånt är livet. Det blev till att traggla resten för hand. Det fungerar också men tar sååå mycket längre tid.

Men jag hann nästan klart i tid och så här blev resultatet. Jag hoppas att A och M nu har något gott som katterna kan ligga på i väntan på att S flyttar över till spjälsängen. Om det nu är någon som mot all förmodan funderar på vad den andra filten är för någon så ligger den i skåpet för tillfället. I väntan på garn. Det är tydligen inte det lättaste att få fram mer garn. Pust. Men det kommer nog ett inlägg om den förr eller senare. Sannolikt senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar