tisdag 20 maj 2014

Två korgar

Jag har haft lite funderingar om det här med korgar. Jag är inte direkt överförtjust i korgar men de har sin plats där de fungerar bra. Så varför inte använda dem till det, tänkte jag. Det finns nämligen två ställen som jag har sett behov av korg.
Det kanske kan tyckas konstigt att någon som är väldigt skeptisk till korgar går och införskaffar två korgar. Men jag är inget annat än en aning udda. Så det gjorde jag. Holmens igen. Naturligtvis. Har ingen lust att köpa såna här saker nya när det finns otroligt fina korgar begagnat till en bråkdel av priset. Så de här två korgarna blev inhandlade. Den större av dem kostade 95 kr och den mindre kostade 90 kr. Helt ok i min bok. Så vad skulle jag använda dem till? Glad att du frågar.
 
Först och främst i vardagsrummet. Nu när det snart är sommar så kommer vi vara ute mycket mer och sannolikt kommer vi vilja ha möjlighet att ha filtar och kuddar ute också. Så man kan mysa till det och stanna lite längre ute på kvällarna. Det är en sak som vi gillar i stugan och kommer nog vilja kunna göra här hemma också. Så någon form av förvaring för filtar och kuddar vore ju lämpligt att ha här inne. Jag provade att ha detta i hallen men det blev inte bra när jag behövde ha det utrymmet till pojkarnas extrakläder och saker till dem.

Men här framför elementet fanns den givna platsen för en korg. Lägg inte märke till baljan i bakgrunden. Ligger tvätt i den. Vi använder pojkarnas badbaljor till tvätt. Döm oss inte för hårt. De är väldigt praktiska för tvätt och de är lagom stora. Men för att återgå till korgar. Här återfinns nu den ena korgen. Väl preparerad med filtar och kuddar som vi kan använda ute. Så bra det blev, tycker jag.

Den andra korgen fick flytta upp på övervåningen. Den har fått en uppgift som kanske man kan tycka är smått onödig men som jag gillar. Det är så här att vi har en liten filt/pläd sak plus lite prydnadskuddar i sängen när den är välbäddad som på bilden. Det händer väl inte varje dag att den blir bäddad med filt/pläd och prydnadskuddar så dessa hamnade i en väldigt ofin hög på golvet. Blä för det. Nä. Om man nu inte orkar bädda sängen superfint varje dag så kan ju saker som borde ligga på sängen men inte gör det ha någonstans att bo, resonerar jag.

Ja, det kan tyckas onödigt och kanske en aning neurotiskt och en aning överdrivet men skit samma. Det är vi som bor här och ärligt talat så gillar jag ordning. En aning mycket och en aning neurotiskt. Så istället för att slänga dessa saker på golvet så finns det nu en dedikerad korg anpassad för ändamålet. Lycka. Dessa små ting som gör ens vardag enklare och lite snyggare. Vad jag gillar dem! Någon annan som plötsligt fått en förkärlek till något som man tidigare inte gillat?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar