söndag 22 juni 2014

Curb appeal

Alltså det låter väldigt flådigt på engelska. Curb appeal. Vi har jobbat på våran nu i helgen.
Våran gång upp till dörren var minst sagt buskig och övervuxen. Busken/trädet  till höger är inte snygg. Vad det är för träd har jag ingen aning om men det passar verkligen inte precis framför dörren. För at inte tala om de övervuxna rabatterna. Det växer väldigt mycket i dem. Inte allt lika snyggt. Vete någon? Inte det. Inte jag heller inte i rabatter i alla fall. Värst är den där lilla djävulsväxten som ser ut som små granar och som bara går sönder så man inte få med sig rötterna och så dyker den upp tio minuter efter det att man slutat rensa. Pest är den.

Så på bild kanske det ser lummigt och härligt ut men i verkligenheten är det mest skräpigt och övervuxet. Framförallt gången som var full av ogräs. Det såg inte kul ut. Alls. Så vi visste att jobbet behövde göras och vi har lite dragit oss för att göra det. För det är bara att inse att detta kommer ta mycket tid.

 
 Så efter en helg av idogt slit så såg det ut så här istället. Så mycket öppnare och så mycket mindre ogräs! Jag är väldigt stolt över vad vi har lyckats åstadkomma. Vi hade lite olika angreppsätt T och jag. T körde hårt på spade och vända jord och göra det stora grovjobbet medan jag tillbringade tid med att försöka lirka bort gräs från rosenbuskar oh försöka behålla några av alla växter som jag tycker är fina. Men det blev inte så mycket kvar. Men vi har mycket som vi vill flytta till de här rabatterna så ingen fara.

Den här rabatten som min mamma och jag började rensa för några veckor sen blev äntligen klar. Här gjorde T ett jättejobb. Eftersom det inte fanns mer än lökar på den sträckan bortanför rosen som var något att behålla så fick T gå loss med spaden och vända allt. Sen var det till att ta bort allt gräs och rötter som vi hittade. Alla lökar som vi fick upp satte jag ner längst med rabattkanten igen. Får hoppas att några av dem klarar sig i alla fall. Vi får väl se till våren.

 Vi hittade också har hittat lite smultron djupt in i en rabatt. De plockade vi fram och planterade i framkant. Förhoppningsvis så tar de sig och sprider sig. Jag har inga som helst problem med att ha smultron i hela rabatten. Rosor och smultron. Helt ok för min del. Fast vi lämnade lite annat också.

Den här rabatten är inte klar än. Vi kan ju säga att det tar mer än en helg att rensa våra rabatter. Även om det bara är två av dem men så har de fått växa fritt i jag vet inte hur många år. Jag gillar vallmon som vi har överallt. Jag hoppas att vi får den att sprida sig till där vi skall ha ängsväxtlighet. Vi har en plan för det. Men det får bli till nästa år. Eller året efter. Jag la också ut lite nya gräsfrön på den här delen av gräsmattan. Hoppas att det tar sig och blir frodigt och fint snart.

Så en sista bild. Det lilla trädet/busken är ett minne blått. Nja. Inte riktigt. Det finns en liten stubbe kvar. T försökte få bort den men det kommer ta ner rabattkanten också och det vet inte jag om jag vill. Vi får lämna den ett tag och se om vi kan få stubben att självdö. Finns det inte något medel som man kan pensla på för att döda trädet?  I bakgrunden syns en annan sak som vi gjorde. Våran syren såg rätt skraltig ut. Blomningen var sådär och det var väldigt glest med blad. Så jag tänkte att vi kunde korta ner den och försöka samla ihop den lite så kanske den tar sig och ser finare ut nästa år. Håll tummarna för det. Men nu är i alla fall rabatterna redo för operation förflyttning. Vi får väl se när vi orkar göra det men det finns en plan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar