söndag 1 juni 2014

Dåligt utnyttjat utrymme


Vi har inget stort hus. Alltså det är nog rätt litet om man tänker på hus rent generellt. Entréplan har enbart tre rum och ett badrum. Köket är gigantstort eftersom vi tog bort den traditionella matsalen för det är bara att inse att vi aldrig någonsin hade utnyttjat ett sånt rum. Någonsin. Ja det var väl lite överdrivet men en traditionell matsal är inget som lockar mig. Nu ljuger jag lite. Hade jag haft sådär 300 kvm hus med städerska så hade jag helt klart kunnat tänka mig en traditionell matsal.

Men det var inte vårat gigantiska kök som jag skulle skriva om utan vårat väldigt bortglömda tredje rum på det här våningsplanet. Visst är det vackert? Den ultimata skrivaren som jag fått av min stora kärlek kan skriva ut jättefina foton och jag bara älskar den. Men på golvet? Tillsammans med en handdammsugare, badbalja och en gigantisk sladdhärva. Inte snyggt.

Och nej. Det blir inte bättre när man kollar på det från andra hållet mot dörren. Då ser man även en bäddmadrass i hörnet, en brandsläckare, symaskin och tidningar. Och dörren som vi valt att häkta av för att den inte skall vara i vägen för ljuset in till hallen. Vi skall ju använda det här till vårat sovrum när pojkarna klarar sig själva på ovanvåningen. Men det är ju ett tag tills det blir sanning.

Så hur kunde det bli så här? Ja, det är en bobby car och en lära gå vagn i soffan. Tobias plockar upp allt från golvet när han städar men han ser inte vitsen med att ställa tillbaka det och ärligt. Här inne, så förstår jag honom fullt ut.  Meningen är att den här bäddsoffan skall kunna användas av övernattande gäster. Så det här rummet skall föreställa ett gästrum. Skulle du vilja komma hem till oss och sova över? Jasså inte? Nä. Inte jag heller. Det ser för djävligt ut. Det är tomt och ängsligt och gräsligt. Och totalt underutnyttjat.

Och det är det här med underutnyttjat som jag har funderat lite på. Finns det något som vi behöver ha plats med på entréplan? Faktum är att det finns ett behov. Jag har bara inte tänkt på det men så här i efterhand kan jag inse hur ganska korkad jag har varit. Det här är pojkarnas hörn i köket. Det har ändrats något sen bilden togs men på det hela taget är det inte speciellt bra eller välutnyttjat utrymme. Framförallt för att det är i köket och om de håller på med någon aktivitet så sitter de inte vid sitt lilla bord utan vid matbordet.

Så kan något göras åt situationen. Självklart. Behövde ett klartecken från kära maken att spendera lite pengar och lite tid på att försöka strukturera. Jag hade en del som jag ville använda och en del som jag kunde använda och en hel del idéer. Så en plan tog form. Vi skall ju använda detta rum som sovrum någon gång i framtiden och då kommer jag sannolikt ha någon plan för hur det skall se ut men eftersom det är i framtiden och nu är nu så är det vissa saker som jag inte skulle lägga ner tid på. Som att måla taket eller tapetsera. Så nä. Jag kommer inte skriva om hur jag drog ut allt från rummet och gjorde om allt från scratch och allt blev super duper. Det händer inte i våran familj.

Så tapeterna fick vara kvar. Jag tänkte inte heller flytta ut soffan för det är bara att inse att jag gillar mina svärföräldrar och vill gärna att de skall känna sig välkomna och sova gott i det här rummet tills det att vi gjort om hobbyrummet till en schysst förvaring/gästrum. Men resten av skräpet/ saker som inte hittat hem fick blir mitt fokus för att förvandla detta skräphål/gästrum till lekrum/gästrum.

Så först plocka ut allt som inte behövde bo här inne. Brandsläckaren fick flytta in i garderoben, bäddmadrass och symaskin fick flytta ner till källaren tillsammans med dörren och badbaljan fick flytta ner till tvättstugan.
Soffan fick lite kuddar och lite bättre struktur. Bort med allt som inte skall bo i den så att den är skön och mysig att sitta och läa böcker i och enkel att bädda iordning när vi får besök. Sen var det att ta tag i sladdhärvan. Insåg att jag inte kunde ordna det fullt ut på första försöket eftersom jag inte hade någon sladdlist men fick i alla fall ner router och en del sladdar i en sladdgömma.

Fick skruvat ihop förvaring som jag köpt med pojkarna på IKEA. Här hade jag varit lite förutseende för väldigt länge sen. Jag hade köpt backar för att kunna använda i TROFAST så det var bara att köpa själva hållaren för backarna. Gött! Här i förvarar vi nu playdoh, bilar, bollar och musikinstrument. Det enda som pojkarna måste fråga om lov för att få leka med i de här lådorna är playdoh. Men det är helt ok. De kan än så länge inte öppna burkarna med lera. Men jag inser att de här backarna behöver ha lappar på sig med bilder om vad som skall finnas i backarna så att pojkarna lätt skall hitta och kunna städa. Skall göra det så fort jag är överens med mig själv med vad som skall ligga i varje låda. En uppdatering kommer.

Jag hade också hyllkonsoler men inga hyllplan så det fick också köpas in. Två stycken. Ja det var ett misstag när jag insåg att jag hade konsoler för tre hyllplan. Så det får bli ett till inköp på IKEA. Det är tur att vi bor så nära en affär. Så här syns ganska stora delar av hur jag ordnade i ordning. Hyllorna har Pluggis lådor på sig som innehåller leksaker som pojkarna inte får leka med själva. Däri finns lite gipsgjutformar, pärlor och andra lekar som kräver vuxenövervakning.  
 
Under hyllplanen så hänger en köksbygel BYGEL från IKEA med BYGEL burk. Det fanns bara röda och orange burkar kvar när jag var på IKEA men jag gillar rött och det passar bra med det röda köket som står bredvid. I dessa burkar har vi kritor och pennor och penslar. Och nej. Det gick inte att ha tuschpennor lättillgängligt för pojkarna. Det tog några minuter av icke övervakad lek för att de skulle ha hunnit måla sig som indianer. Så de är nu bortplockade. De kan få dem igen när de är 15år.

 Väggen som innan hade en stor dörr i vägen har nu fått en fin gallerivägg. De flesta är Johans alster men det finns också några av Eriks verk där. Det här är ett helt gratis liten uppdatering för mig. I källaren hittade jag en tvättlina och några krokar och i min pyssellåda hittade jag gem.

 Så jag trädde på en armé med gem på tvättlinan och sen var det bara att hänga upp teckningar i gemen. Jag har sett varianter på det här temat på så många bloggar med klädnypor och andra varianter men gem har jag inte sett innan. Men det funkar väldigt bra tycker jag.

 Jag gjorde det enkelt för mig och spände upp fyra krokar i en fyrkant och sen drog jag tvättlinan runt alla fyra och knöt en knut. Två bra rader för unga killars konstverk. Done. Härligt. Och om jag hade kunnat lägga upp filmer så skulle jag lägga upp filmen på Johan när han fick syn på sina bilder på väggen. Så genomgulligt.

Här fick också moster Vs ena påskpresentsplansch plats. Den "snabba bilen" som Johan kallar den. Den andra planschen bor ovanför Eriks säng i deras sovrum. Den är full med traktorer och det är just nu det roligaster Erik vet. Men den snabba bilen har sin plats ovanför lille Olas säng och ritstativet MÅLA också från IKEA som vi fick förra julen av mina rara svärföräldrar. Den används inte så mycket att måla på som att hänga upp bokstavsmagneter. Det är en väldigt rolig lek, tycker Johan.

 När Johan fick se rummet så gick han runt hela rummet och pekade på allt och sa "och den och den och den" och tog på allt. Han var så supernöjd. Det syntes verkligen att båda pojkarna gillade att få sina saker på en egen plats. Under ritstativet så syns en vit låda. I den har jag gömt våran sladdhärva. Ser lite bättre ut än innan eller?

 Och naturligtvis skulle målarfärgerna provas. Johan är väldigt duktig på målarfärger och han gör väldigt många fina teckningar med dem. Erik gillar att doppa penseln i vatten och sen i färgen och sen i vatten igen. Inte så mycket på själva pappret.

Men huvudsaken är ju att de har kul. Och det verkar som att de trivs i sitt nya lilla tillhåll. Så bara för att ge en liten före efter bild. för att verkligen se hur lite som är gjort och vilken skillnad det har gett.

  FÖRE                                           

                                 EFTER
Lite mysigare och mycket bättre utnyttjat. Naturligtvis så saknas bilderna på lådorna så att pojkarna skall kunna lägga saker på rätt plats och ett hyllplant till ovanför de två som redan finns och så lite kökssaker på hyllan ovanför köket så att det lättare går att leka med köket. Kanske någon tavla på den väggen också och kanske en gardin i fönstret. Men helt klart bättre utnyttjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar