tisdag 24 juni 2014

Rosor, rosor och så den där blommande busken!


Om det ungått någon så har vi mycket rosor i våran trädgård. Det är mängder av dem. Många av våra buskar har vi varit tvugna att klippa ner eller ta bort/skänka bort för det är bara att inse att taggiga rosenbuskar är så där halvbra att ha i gräsmattan när man har två små pojkar. Det finns dock fortfarande ett gäng kvar och de blommar för fullt nu i rabatterna. Det är så härligt att se.  


Den här rosa rosen har vi i rabatten på framsidan. Det finns tre såna här buskar. Superfina. Jag hoppas att det är lång blomningssäsong på dem. Det ser lite så ut för det finns massor med knoppar på dem fortfarande så jag håller tummarna för det. Jag insåg när vi rensade i rabatterna att det är väl väldigt synd att bara kunna njuta av rosorna ute. När vi nu har så mycket rosor så borde vi kunna ta in och njuta av dem inne också.

Sagt och gjort. Jag gick loss med saxen och fixade iordning lite buketter att kunna njuta av inne i köket. Här på bänken har jag satt ihop olika rosa rosor. De passer bra till jordgubbsmuggen med blomma som jag fick av min kära syster S i present. I buketten har jag också satt kvistar från den mest fantastiska busken i världen. Det kanske är en överdrift men det är den buske som jag tycker bäst om och jag har den i trädgården! Jag visste inte om att det var en sån buske jag hade för den är ful innan den fått blad och jag klippte den helt fel! Så jag hoppas att busken inte är för sur på mig och kommer igen fint nästa år fast jag hanterat den brutalt fel. Några kvistar med blommor har i alla fall dykt upp på den och några av dem har jag tagit med in.


En liten närbild på våran "jordgumma" och buketten. Här syns de fina vita knopparna som är i den vita blombusken. Jag är så sur på mig själv för att jag klippte busken fel men det syns ju inte på kvistarna. Är det någon som vet vad den här busken heter som får såna blommor? Dom luktar jättegott också om det är någon hjälp.



Fixade en bukett till när jag ändå höll på. Den fick bo i fönstret ovanför diskbänken. Då är det lättare att titta på blomman istället för våra skitiga fönster. Det här fönstret är verkligen bedrövligt. Men jag väljer att inte titta på det utan på buketten istället.  



De gula rosorna i den här buketten är den finaste rosenbusken som vi har. Rosorna är verkligen supervackra och det verkar som att de blommar hela sommaren. I alla fall så hittade vi en av dessa rosor i oktober när vi fotade huset innan vi flyttat in så jag antar att de blommar hela sommaren. I den rabatten mot huset på västsidan så finns det ytterligare tre rosenbuskar som förtjänar ett liv efter rockard av växter. Vi jobbar på två olika idéer. Den första är att flytta dem till rabatterna som vi vill ha kvar. Det andra är att låta dem stå kvar där de är fast de kommer befinna sig i stenläggning och inte rabatt istället. Det är ändå inte med i planen för sommaren så den tanken får vara ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar