lördag 7 juni 2014

Vad skall ligga vart, sa du?

Jag gillar när saker har sin egen plats. Jag gillar när alla (läs Tobias och killarna) vet var saker finns och vart de skall ligga. Det underlättar livet för mig och jag slipper frågan: Var är ____ (lägg in valfritt ord)? Var skall jag lägga _____(lägg till valfritt ord)? Och det underlättar när vi behöver handla för det finns bara ett ställe där det finns hushållspapper. Finns det inte där så finns det inte. Inget letande. Bara konstaterande. Lite nitiskt? Ja, jag köper det, men det är så jag får vardagen att rulla och fungera på ett smidigt sätt.
I heart organizing
Och det finns väl många hundra bloggar som pratar om organisation. Min favorit är I Heart Organizing som är en amerikansk blogg om just organisation. Jen, som driver bloggen, brukar få en hel del andra att dela med sig av sina råd så det är en bra samlingsplats för mig att utgå ifrån när det just gäller organisation. Hon har också en förkärlek för plastbehållare och labels. Det är denna andra del som jag tänkte ta fasta på och Pia:fiera.

För i pojkarnas nya lekrum/vårat gästrum så behöver pojkarna kunna hålla ordning på sina saker. Det finns några av mina saker här inne också. Som min vackra fina superbraiga skrivare och till denna lilla uppdatering så kom skrivaren till pass. Pojkarna är ju lite små för att kunna läsa än. Inte för att inte Johan övar bokstäver, siffror och klockan flitigt men det är ändå inte på det stadiet än så att han kan utröna vad bokstäverna betyder ihop och läsa små bokstäver och på svenska är fortfarande lite kämpigt men så är han bara 3,5 år. Kan ju inte riktigt kräva att han skall kunna läsa då, lilla gosekillen.

Men pojkarna är stora nog för att städa upp efter sig själva när de har lekt och för att underlätta detta så tänkte jag att bilder på backar och lådor kunde vara en väldigt bra hjälp för att hitta rätt i lådor att stoppa tillbaka leksakerna i.

För detta lilla jobb behövde jag:
- en kamera
- fotopapper
- snyggepapper
- leksaker
- lådor för leksaker
- en skrivare
- en mattkniv
- en linjal
- några gamla tidningar till underlag

Så först fotade jag leksakerna som skall ligga i varje låda. Det gick hyfsat bra tills E insåg vad jag sysslade med och skulle hjälpa till. Eller kanske inte så mycket hjälpa som ta allt som jag försökte lägga fint på kuddarna som jag använde som bakgrund.

 Men vem kan bli arg på den här lille sötingen som bara vill visa upp alla sina fina saker? Han är så gosig så man bara vill äta upp honom. Med sked. Men som T ofta påtalar så är det fortfarande förbjudet. Attans.

Men tillbaka till jobbet. När jag fotat så snyggade jag till fotona något i min bildredigerare och sen skrev jag ut dem. Nio foton per sida. Det gjorde bilderna lagom små för det här syftet. Jag skar ut fotona med en liten vit kant runt. Jag använde lite finpapper som bakgrund och limmade fast bilderna på finpappret.
Sen använde jag en vanlig svart märkpenna och plitade med mina kråkfötter ner lite förklarande text under bilderna. Allt för att underlätta för mina änglar till att både städa och lära sig läsa. Man måste ju gilla multitasking. Det har jag hört i alla fall.

 Och sen var det bara att sätta dem på plats om jag hade haft dubbelhäftande tejp på ett ställe där jag faktiskt kunde hitta den. Just tejp har än så länge inte fått någon plats i vårat nya hem och det retar mig. Så när jag ändå var på Jula för att handla färg till mammas kökstak så köpte jag också in en ny rulle med dubbelhäftande tejp. När jag kom hem och skulle packa ner målargrejerna som jag skulle ha med mig hem till mamma så hittade jag naturligtvis min dubbelhäftande tejp.

 Så nu sitter mina fina skyltar uppe på alla lådor. Framförallt är det bra att ha bilderna på de lådor som står utom räckhåll. De lådor som mamma eller pappa skall vara med när man leker med. Som lådan med papperspyssel. Tog ingen lång stund innan Johan uppmärksammade den lådan och genast ville papperspyssla. 
Här i ligger figursaxar och en massa olika tejprullar. Klippa och tejpa är en kul aktivitet. Framförallt när pappa kan tänka sig att leka.
 
Och så här fina bilder kan man göra när man får chansen att pyssla med papper, tejp och sax. Liten uppdatering men såna här saker får mig att må bra. Och jag känner mig så nöjd med att det nu är lätt för Johan att säga till när han vill leka med något som är utom räckhåll. Då faller sakerna inte i glömska lika lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar