onsdag 4 juni 2014

Varde ljus

Lampan är uppe! Hurra!
Alltså det kan låta som en rätt liten grej att sätta upp en lampa utomhus. Hur svårt kan det vara? Det kan väl vem som helst lösa? Och jag är böjd att hålla med. Jag såg inga som helst problem med att sätta upp lampan. Borra. Plugga och skruva upp lampan och elen är ju tre sladdar. Färgkodade. Inga problem. Brun sladd till brun sladd, blå sladd till blå sladd och randig sladd till randigsladd. Lätt som en plätt. Det borde det vara. Tills dess att vi klippte ner den gamla lampan.

Ur väggen kom tre sladdar. Ingen brun, ingen blå och ingen randig. En var vit ytterst och svart innanför, en var helt vit och en var svart ytterst och röd innanför. Och de var hoptejpade längst in mot väggen. Och de satt lite väl lågt för att kunna sätta en lampa där. Det var bara att inse sig besegrad och kalla in det tunga artilleriet. I det här fallet min pålitlige kollega J som löser allt. Nästan. Jag hade inte litat på att han skulle lösa att virka en pläd med mormorsrutor men jag kan ha fel. Efter att ha jobbat ihop sen 1999 så har jag aldrig faktiskt frågat om han kan virka.

 J är i alla fall en som kan mecka med bilar, motorcyklar och annat som har motor eller mekanik eller bara har hjul, han kan allt om el även om han inte fått jobba som elektriker, han kan bygga det mesta i möbelväg (väntar fortfarande på att han har tid att bygga en kopia på Bruno Mathssons fällbord), han kan renovera fönster och han är dessutom datanörd och en extremt duktig problemlösare. Så när jag har problem och behöver råd brukar J vara min go to guy. Jag är inte helt nöjd med att han nu skall lämna det företag där vi båda nu jobbar för att satsa på sin egna firma. Kommer sakna min lunchkompis!

I alla fall så hade han förbarmande över mig och mina sladdar. (Lika mycket förbarmande han hade för vårat hus när våran el fick totalt frispel för några veckor sen. Han löste det med.) Och han löste även detta problem. Så nya sladdar fick dras från kopplingsdosan som innehåller alla kopplingar för elen till vårat nya kök så den dosan är nu officiellt helt fullknökad. Det får inte plats en sladd till.

Med gemensam ansträngning drog vi ut två av de tre gamla sladdarna och i den tredje sladden fästes de tre nya sladdarna (de här var en blå, en brun och en randig. Precis som det skall vara) och så drog vi igenom dem. Det var inte helt lätt. Krävdes en del lirkande och vi hade liksom bara ett försök på oss så vi hoppades på det bästa och det gick som tur var vägen. Sen var det bara att borra, plugga och skruva upp lampan och fästa sladdarna brun med brun, blå med blå och randig med randig. Tänk så lätt det kan vara.
Och våran nya fina lampa från Konstsmide (inköpt på K-Rauta) sitter nu på plats. Den vita lilla "pinnen" i bakkant döljer sladdarna. Det är inte den snyggaste lösningen. Jag skall måla den svart och hoppas på att det smälter in lite bättre. Men visst är lampan snygg??? Jag är så nöjd med den. Den är helt rätt för vårat hus.

Så ytterligare en liten sak att bocka av från våran entré-lista. Här syns också en liten annan uppdatering som vi har gjort och det är att vi äntligen har lyckats rostskydda det andra räcket också. Nu saknas bara målarfärgen. Sen är det dörren som skall slipas och lackas om och trappan som skall tvättas. Och rododendronbuskarna. Vi ska försöka flytta på dem. Om vi orkar. Men tillbaka till lampan. Den är så fin! Och vad skönt att det löste sig med elen och att det blev gjort bra. Tack igen, J! Boka inte upp dig för mycket. Du vet att du har våra fönster att fixa också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar