lördag 12 juli 2014

Balkong - progress

Alltså det känns lite fel för mig att skriva om balkongräcke och vad som händer med det. Mest för att det faktiskt inte är jag som gör något av jobbet eftersom jag jobbar.
T och hans far gör ett jättefint jobb och de hinner med så mycket varje dag så det är kul att se hur det går framåt när jag kommer hem på eftermiddagarna.
Första delen i uppbyggnaden var att gjuta ner nya skor för stolparna i själva plattan på balkongen och att fixa iordning hörnen där bruket hade lossnat när de rev ner det gamla räcket. Här är de nya skorna på plats och väntar på sina stolpar.
Hörnen är också lagade och skall snyggas till så att de ser bra ut. Jag har tänkt att gå over hela balkongkonstruktionen med rotborste/diskborste och få den tillsnyggad också.
När denna del var klar så satte tomteverkstan igång med att göra räckerna. Dessa hade vi tänkt att köpa som färdiga moduler men de var slut så T och svärfar beslutade sig för att bygga dem. Det tog en dag att få dem klara. De är omålade nu men tanken är att de skall målas vita. Jag måste säga att jag nog tycker dessa är snyggare än de som går att köpa såg ut på bilderna och jag är väldigt imponerad av T och svärfar för att kunna lösa en sån här sak så snabbt. Nackdelen är att de är omålade och kommer ta en evighet att måla och jag kommer inte komma åt med penseln ordentligt emellan alla spjälor.

Dagen efter så var det dags att sätta räckerna på plats. Först fästes stolparna i stolpskorna som sitter fast i bakonggolvet. När de var uppe så sattes, i slutet på varje räckesdel,en extra planka. Denna skruvades från "baksidan" in i reglarna på räcket uppe och nere. Sen fästes räcket med den extra plankan fast mot stolpen som satt fast i stoplskon som satt fast i balkonggolvet. Klart. Eller ja. Det var ju flera moduler som behövdes sättas på plats.

Over räckerna sattes en planka fast som skulle vara överdel till räcket. Men jag nixade den lösningen. Plankan är för klen i dimenstionen och inte i tryckt virke. Så den får vi byta ut. T tyckte att vi kunde stödja upp plankan med små stolpar under men det går inte att laga en läckande trädgårdsslang med bandage. Gör om och gör rätt.

Sen var det dags att fixa trappan. Vi köpte färdiga vangstycken (det är de där plankorna som man sätter fast trappstegen i.) Det går inte att köpa färdiga moduler på vangstycken som är 8 steg långa så vi fick skarva ihop delar men det var inga som helst problem. Det kanske inte ser supersnyggt ut men ärligt vem kommer titta under trappan?

J höll koll på sin far som tog sats för att skruva ihop trappan. Jag hade fått välja att det skulle vara brunt tryckt virke. Men T gick steget längre och valde den här fina räfflade varianten. Den är verkligen supersnygg. 
 
T och styvfar hade även gjutit små stöd för vagnstyckena att vila på så att trappan skall vara stabil. Men när gjöt dessa så var de tvungna att ta bort stenen som låg här innan de började. Så nedanför trappan kommer vi behöva snygga till.

Men så här blev resultatet. En ny fin trappa. Åtta steg ner till våran gräsmatta. Och redan nu har den använts till det den skall användas till. Slappa, ta det lugnt, komma ut i trädgården och kanske även läsa tidningen i solen. Styvfar visar hur den aktiviteten skall göras.

 Men bara för att räcket är på plats så betyder inte att det är klart. Räcket skall grundmålas och målas och stolparna skall betsas mörka. Helst hade jag sluppit det momentet men jag jobbar med vad jag har. Har jag inte gjort det själv så skall jag heller inte säga något om hur det görs. Men jag önskar att jag hade haft tid att grundmåla och måla delarna till räcket innan det skruvades ihop. Pest för att måla ett sånt här räcke på plats. Pest.

Men det blev fint! Ok. Det är inte klart. Jag har inte betsat hörnstolparna och det är bara grundmålat på bilden och nej det är inte målarfärg mitt på stengolvet utan fågelskit. Men det är vitt! Och det matchar balkongdörren och det känns så mycket mer färdigt.

 En annan sak som syns på bilden är att vi har en ny överliggare också. En som är i tryckt brunt virke. Och med en lite större dimension. Det är 28 mm tjock och 120 mm bred. Mycket bättre än den förra som var 10mm tjock och 90 mm bred. Det här ger lite mer stuns och styrka. Det gillar jag.

Ok. Jag är avslöjad. Jag har bara målat insidan än så länge. Utsidan av balkongen är omålad. Det tog TRE timmar att måla insidan. Pust. Och jag har problem med höjder. Jag är inte lockad av att stå på en pall på utsidan av räcket. Jag vet att det inte är ett dugg högt. Men ibland så slår den där höjdrädslan till. Jag vet inte varför. Regnar det inte imorgon så skall jag måla utsidan också. Så är det bara. Bit ihop. Det är inte högt.

Men vi är i alla fall ganska klara! Det finns ett räcke och en trappa! Precis vad vi ville ha hjälp med av mina härliga svärföräldrar. Så det är verkligen värt att fira så det gjorde vi med en flaska cava. Heja Spanien! Så när vi har målat färdigt så är det dags att snygga till hela konstruktionen med lite piff. Det ser jag mest fram emot nu när det gäller balkong. Piffiga Planer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar