söndag 6 juli 2014

Bekväm - Pall

Det finns så många idéer som man kan göra med en Bekväm pall från IKEA. Jag har en vitmålad hemma. Den har fått genomgå en hel del jobb och står för tillfället i vårat kök där den extraknäcker som stol eller för att jag skall nå upp till översta hyllan.

Våran pall har även fått agera stege utomhus när vi sågat ner grenar, den har använts som stöd när vi sågat click golv, att stå på vid takmålning eller tapeteuppsättning. Den har helt enkelt använts väldigt mycket och den ser ut därefter.

Jag kan säga det att inte jag gärna sätter mig på den alls. T gör det men inte jag. Pojkarna kan få stå på den men jag gillar inte riktigt det, för ärligt, jag har ingen aning om vad som frodas på den pallen. Wim har haft liten effekt på det som finns på sitsen och det kan inte göra så mycket åt sågmärkena som det finns gott om.

 Så antingen så ställer jag ner den i källaren och kallar det en arbetsstol som skall användas för slaskjobb eller så snyggar jag till den och använder i köket. Jag valde naturligtvis att snygga upp pallen. Vi använder den ju i köket och den fyller sin funktion så jag vill nog gärna kunna fortsätta att använda den. Så första steget var att helt enkelt slipa ner den gamla färgen och de små skadorna för att få lite slät yta. Jag använde min lilla Bosch för jobbet. Den är enkel att jobba med men den låter mycket. Det är lite synd.

 Så efter att ha använt två grovlekar på sandpapper så var jag hyfsat nöjd med hur ytan var. Det var bara de riktigt stora sågmärkena kvar. De fick jag fylla i med byggfog och när den torkat slipa av igen. Jag torkade av hela stolen när allt var färdigslipat och sen var det dags att börja måla.

När det var gjort skruvade jag ut alla synliga skruvar. Inte så att de lossnade från stolen utan bara för att förenkla målningen. Orkar inte ta loss hela pallen men vill gärna ha skruvarna omålade. Känns lite mer på riktigt istället för hemmagjort då. Genom att ha dem utskruvade så är det lättare att inte måla på toppen av skruven. Om man ändå råkar få lite färg på toppen av skruven så kan man lätt peta loss det med nageln när det torkat.

Eftersom pallen hade en hel del färg kvar kändes grundmålning helt onödigt och så är jag lat så jag skippade hela den fasen. Finns säkert de som kommer tycka att det är slarv och dåligt men jag tror att man måste få välja själv sin egen ambitionsnivå.
Däremot var jag noggrann med att slipa mellan lagren med färg. Mest för att första omgången med färg så var färgen för tjock så det blev ganska kraftiga ränder efter penseln. Till andra omgången målning så tunnade jag ut färgen med lite vatten och rörde om ordentligt och det slätade till ytan märkbart.
Jag behövde väl egentligen inte måla pallen en tredje gång men viloplanen fick ett extra lager färg bara för att jag hade lite färg kvar i burken och ingen mening med att spara så lite färg. J var glad att få tillbaka sin pall och skulle genast provsitta den.

Så nu pryder pallen sin plats. Det känns bra att den nu är fin och vit igen. Inga fula skavanker och helt ok att sitta på. Jag är också väldigt glad att jag lät bli att måla skruvarna. Att ta ut dem lite så att det gick att måla runt var ett genidrag om jag får säga det själv.

Jag funderade länge och väl på om det var något som jag ville göra för att dekorera pallen lite extra. Nu när jag ändå hade den nere i garaget och ändå höll på att fixa till den. Efter moget övervägande kom jag på att jag nog ville ha den som den var. Vit. Inget annat. Vi har så mycket annat i vårat kök som fajtas om uppmärksamhet så den här stolen kan lugnt få vara praktisk och Bekväm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar