torsdag 3 juli 2014

Erikshjälpen i Skene

Så vi var i stugan i helgen. Det var härligt att få komma dit men regn var sådär halvkul. Syrran hade funderat på att åka på loppisjakt så hela familjen bestämde sig för att åka med. Till Skene gick turen och Erikshjälpen där. Jag hittade en hel del roligt som nog kan komma till nytta runt om i huset. Fast jag egentligen inte behövde något.

 Det första jag hittade var tre superfina gröna glas. En liten vas, ett glas på fot och en stor kupa. Jag hade inte riktigt någon bra idé var dessa skulle få bo men att de skulle bo hemma hos oss var det ingen tvekan om så ner i korgen hamnade de.

I söndags var det dags att hitta ett ställe där de kunde bo och det fick bli uppe på skåpet I köket. Jag är inte helt säker på att detta är den slutgiltiga lösningen men det ser snyggt ut för nu. De vita blommorna och de rosa rosorna gör sig fint med den gröna färgen. Kupan fick ett vitt ljus i sig. Det ser superfint ut när man tänder ljuset och ljuset från lågan skimrar igenom glaset.

Nästa sak var på barnavdelningen. Lite Bamsetidningar för 5 kr styck fick det bli till pojkarna. J börjar bli stor nog för att tycka serietidning är lite intressant. T hittade en radiostyrd bil också och det gjorde Js dag! Han körde med den resten av helgen. Supernöjd. Det är tur att T håller koll på såna där killgrejjer som inte jag begriper mig på.

Fick inte ens körandet av bil på bild. Så intressant tycker jag att det är men jag fick lite bilder av pojkarna när vi var nere vid stranden. Sån skön stund. J vågade sig äntligen ut på bryggan. Dock är båten fortfarande farlig och i vattnet finns det tydligen hajar.

E gillade stenarna i vattenbrynet. De skulle plockas och kastas längre ut i vattnet. Den lille pojken gillar verkligen sina stenar. Undrar vem han har fått det ifrån?

Här är båda killarna på väg ut på bryggan. Tätt förföljda av mig. Tydligen bara att gå fram och tillbaka på bryggan är en spännande aktivitet. Vem behöver båt egentligen?

Men det var ju inte mina söta killar som jag skulle skriva om utan loppisfynd. Nästa sak som jag hittade och som oxå behövde hitta hem till oss var en duk. En stor fin duk I en härlig grön färg för 40 kr. Att inte folk ser hur fina saker det finns på tygavdelningen. Det är skrämmande vad lite man kan ta betalt för sånt fint hantverk. Den kommer vara jättefin att duka med när vi inte är så manga. Ser fram emot att kunna använda den. Kanske kan göra en fin dukning när Ts föräldrar kommer och hälsar på.

Sen hittade jag broderitråd. Fyra trådknyten för 12 kronor! Jag var tvungen att köpa fem buntar.Det kanske inte är så många som broderar nu för tiden men det finns faktiskt lite fräcka saker som man kan göra med sån tråd. Jag har två idéer redan i huvudet. Får se när jag får tid att förverkliga dem. Kanske inte nu på sommaren. Det är mer av höst och vinteraktiviteter. Dessutom känner jag att det är dags för J att lära sig lite om hur nål och tråd fungerar. Får hoppas att han tycker det är kul för en av sakerna som jag tänkt att göra är juldekorationer till granen.

Sista var en oval och en rund "broderiringar". Har ingen aning om vad de heter men jag skall inte använda dem att brodera med. Tror jag i alla fall. Eller kanske ja. Om det är bra. Fast tanken är att jag skall använda dem till mitt andra projekt som jag klurar på som jag skall använda broderitråden till också. Men det är ett riktigt regnig dag aktivitet. Nu lyser solen för mycket för att jag skall vilja sitta inne och pyssla. Får se när jag får tid att göra det. Tror att det kan bli snyggt när jag väl får till det.

Oh! Fick en annan idé nu också! Kan det inte börja regna snart???





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar