tisdag 1 juli 2014

Lite extra piff

Jag gjorde ju iordning gästrummet så att pojkarna kan använda det som lekrum och det har verkligen varit väldigt positivt. Pojkarna gillar verkligen att vara där inne och de utnyttjar många av leksakerna mycket och det är kul. Men det finns några småsaker som jag kände behövde förbättras.

Före
Först och främst fönstret. Det är inget fel på fönstret men det saknas gardiner. Det ser helt enkelt inte så kul ut och när mina fint staplade lådor kollapsade i veckan så insåg jag att jag har gardiner i några av lådorna som jag faktiskt kan använda här inne i lekrummet. Jag behövde en ny gardinstång och eftersom jag köpt nya till vardagsrummet så kände jag att samma stuk här inne var en bra idé. Gör ogärna något annat om det finns en bra idé redan. Så en runda till IKEA fick det bli.

Efter
Så här är resultatet. Inköp av en gardinstång med ändknoppar och hållare. Den här kombinationen faktiskt för hela 68 kronor. Men nu är det ju så att man inte kan vara på IKEA utan att köpa med sig något extra när man ändå är där. Så jag såg till att köpa några andra saker för att förbättra i rummet ännu lite mer. Bland annat så låg en del av pojkarnas böcker i en hög på fönsterbrädan. Inte så snyggt. Så tavellister som vi också har i köket fick bli lösningen här inne med.  Samt att jag faktiskt hade konsoler för tre hyllplan så ett extra hyllplan fick det också bli. Så från det här.
Före
Efter
 Så ser den här väggen ut så här nu istället. Det är lite stökigare för ögat och mycket mera saker. Men det är ett barnrum. Det är inte meningen att det skall vara kliniskt vitt. Det är meningen att det skall vara öppet för lek och det känns så nu lite mer.



På den översta tavellisten fick de två kollagen som jag gjort för pojkarna bo. Ärligt. Så här i efterhand tycker jag nog att de är lite mycket inte jag helt enkelt. Men de tog så lång tid att göra så det känns så dumt att inte ha dem framme. Och så är ju pojkarna så fina! Och systerdotter E var så gosig som hjälpte till. Så man vill ju ha alla foton av dem men det är inte en permanent lösning. Böckerna som låg i fönstret får nu plats på hyllan istället.



Här är en lite närmare bild på de nu tre hyllorna. Det är väl inte helt snygga saker som står i dem. Det är en liten blandning av allt och ganska lite saker och inget snyggt. Vi har inte riktigt leksaker som bara kan stå på en hylla. De roliga sakerna leks det med och då orkar jag inte ha dem uppe utom räckhåll.



Men som sagt det finns ju saker som vi inte kan ha lättåtkomligt. Saker som pojkarna får fråga efter om de vill leka med. Men om de inte ser vad de skall fråga om så är det ju lite svårt. Så bilderna fungerar bra. Måla och papperspyssel är roligt båda två. Pärla har än så länge inte blivit riktigt kul. Men jag hoppas att det kommer. Så en liten uppdatering till. Jag har möjligen en annan sak som jag funderar på men vet inte om jag skall genomföra den eller inte. Annars känner jag mig rätt nöjd nu. Får hoppas att Ts föräldrar kommer vara ok att sova här fast det är kombinerat med lekrum nu. Så dags för nästa plan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar