söndag 24 augusti 2014

Groventré - Fas1

Så jag skrev lite om hur våran fina groventré såg ut för en kort tid sen.
Minns ni sunkhålet efter värmepannan? Vi valde den lätta utvägen och beslutade oss för att bara göra betong och hälla i hålet och jämna till. Någon gång i framtiden så kommer vi ju bila upp hela golvet och lägga in golvvärme i källaren så plattorna får vara kvar så länge också. Vi kommer inte lägga ner någon tid på att ta bort dem än. Mer om detta fina hål alldeles strax.
Den här väggen var väldigt ful efter alla saker som suttit på den. Jag spenderade någon timme med att spackla över det värsta. Jag går inte för lösningen helt slät vägg eftersom det faktiskt är en omöjlighet utan att sätta över skivor över hela väggen och det är inte att rekommendera i en källare och det är såå många rör och el på den här väggen så kostnaden för att fixa det är helt enkelt utanför våran budget och totalt onödigt.

Lösningen jag valde var 'inte helt förskräckligt utan något mer väggliknande snarare än slätt och det var det jag fick till. Jag lite gillar den stilen. Känns lite som en finare vinkällare där man fått anpassa sig efter berg eller nåt sånt. Det är ju naturligtvis inte sant utan vi anpassar oss till blåbetong och asbest men det är känslan som är rätt.

Sen var det dags för sunkhålet och betong. Vi fixade iordning betongen i en skottkärra så att det skulle vara lätt att köra in betongen till sunkhålet.

Så efter en säck med betong så var det redan mycket bättre men vi behövde ytterligare en halv säck för att kunna fylla hela hålet.

Så efteråt såg det ut så här. Det kanske inte är jättesnyggt eller ens ok för vissa men för oss så är det näst intill perfekt tills det att vi gör om hela källaren. Nu kan inte skit samlas här och det ser ok ut. Jag är inte klar med golvet för jag har en temporärplan för det också.

Ett lager färg
Vi har också tagit tag i den anskrämliga lila väggen. Efter bara ett lager färg kändes det genast mycket bättre. Här har inte väggen till höger fått någon färg alls eftersom den fortfarande hade spackel som behövde torka på sig.

Två lager färg
Efter två lager färg så var äntligen den lila väggen ett minne blott. Jag har även målat rören i taket och även målat taket. Det har gått åt en massa färg men nu är det så mycket ljusare och skönare i källaren. Jag använde mig av vanlig väggfärg från Flügger. Frågade vad jag skulle ha på väggarna och enligt dem i affären så om man inte vet vad väggen i källaren är målad med innan så kan man inte använda specialanpassad färg utan vanlig väggfärg är det bästa så det körde jag på.

Så när jag lagt ner en massa tid på väggar och tak och fått iordning på det så var det dags att vända uppmärksamheten mot det skitiga och fula golvet. Jag beslutade mig för att måla det. Det är en temporär lösning. Jag kollade på Flügger vad de rekommenderade på sin hemsida (de har rätt bra tips och råd där). Det finns tre olika typer av golvfärg. En akrylat som är vattenbaserad och som man kan ha i utrymmen som utsätts för "normalt slitage" och sen en oljebaserad färg för utrymmen som tvättstuga där det finns risk för mer vattenspill men som absolut inte får ha någon fukt underifrån. Och sen en jätteavanserad färg som är oljebaserad men som ändå släpper igenom fukt och som man kan använda i källare. Jag valde akrylatfärg. Det är inte så att det här behöver hålla i evighet.

 En stilbild på hur ett skitigt och repigt golv kan se ut. Vit målarfärg från väggarana fanns också. Enligt färgburken så skall man först målartvätta golvet och sedan slipa det och sen måla det. Jag gick lite längre. Jag började med att sopa golvet sen tvättade jag det med vanlig rengöringsmedel och golvmopp.
 Så efter de två stegen så såg golvet bättre ut. Men det var inte på några sätt varken riktigt rent eller såg bra ut eller något annat. Men det fanns i alla fall inte alltför mycket skräp kvar på golvet. Så det var dags för målartvätt.

Den här typen av målartvätt skall inte tvättas bort så jag hällde ut lite och skurade med en trasa. Jag hade handskar på mig. När det var klart så gick jag lös med slippapper över hela golvet. Jag hittade lite fläckar med målarfärg som jag missat så de skrapade jag bort med en spackel.

 Så det här var resultatet efter målartvätt och slippapper. Det är fortfarande inte snyggt eller lättstädat eller på något annat sätt bra. Jag skulle väl kunna lägga på en matta och känna mig klar med det men vad har vi att förlora på att prova att måla det? Det är ju inte så att det kan bli så mycket sämre.

Man skall väl använda maskeringstejp mot listerna. Men ärligt så orkade jag inte med att göra det så jag målade försiktigt med pensel i kanterna istället. Resten rollade jag. På burken så stod det att man skulle använda pensel och roller anpassad för golv. Det struntade jag i och använde pensel och roller som jag hade hemma. Verkar ha fungerat. Det här är i alla fall resultatet efter ett lager med grå färg.

Ni kanske frågar er om mitt val att måla grått. Jag som inte gillar grått. Men saken är en att det fanns två färger färdiga och klara på hyllan. Vitt och grått och vitt är inte så smart här kände jag så grått fick det bli. Ser också lite grann ut som betong vilket jag gillar.

Det är ännu inte klart men det är på många sätt så mycket bättre nu! Så låt mig få kryssa av lite från listan.
- Slänga allt skräp!
- Ta bort plattorna från golvet
- Gjuta igen hålet i hörnet efter varmvattensberedaren
- Måla väggarna
- Byta ut dörr och lås
- Få till någon typ av återvinningsförvaring
- Dörr in till garage
- Göm undan elskåp och annat från väggarna
- Förvaring för skor, jackor, cykelhjälmar, väskor och leksaker

Så eftersom vi jobbar på en temporär lösning så är det vissa punkter som inte kommer hända nu.
Vi kommer inte:
- Ta bort plattorna från golvet
- Byta ut dörr och lås
- Dörr in till garage

Så jag har kvar att fundera på och hitta en lösning för:
- Snygga till dörren
- Få till någon typ av återvinningsförvaring
- Göm undan elskåp och annat från väggarna
- Förvaring för skor, jackor, cykelhjälmar, väskor och leksaker
+ piffing, en spegel, lampa, mattor, några ramar kanske....
Och jag har en idé som kanske kan bli en plan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar