onsdag 13 augusti 2014

Mobil - inte telefon

Vi har haft systerdotter E på besök. Det är alltid kul att få lite hjälp med en del av alla mina projekt. Krokar och en hylla och en ny liten fin prydnad har varit uppe att fixa med. Vädret har inte varit helt härligt med åska så E frågade om det inte fanns något projekt som vi kunde göra inomhus och naturligtvis finns det en massa såna projekt också. De flesta är lite för stora och inget som jag känner för att dra igång på sommaren eller behöver fler saker för att göras klara.

Men det fanns ett litet projekt som jag har funderat på lite som faktiskt var rätt perfekt för att påbörja och avsluta på ganska kort tid. Till detta projekt behövde vi två av sakerna som vi köpte när vi var på Erikshjälpen i Skene. Så den ovala ringen och gula tråden skulle nu komma till användning. Det behövdes några fler saker. Lim, scrap book papper, blyertspenna, sax och två runda föremål; vi använde en äggkopp och ett glas.

Så var det bara att sätta igång och måla runda ringar på papper och sen klippa ut dem. Ganska många runda ringar.

Så många så att E tröttnade men jobbet var tvunget att avslutas. Så det var bara att bita i och fortsätta. Så eftersom det skulle bli klart så fick jag tvinga henne. Med hot om blixtar och dunder utomhus om hon inte fortsatte. Behövde inte ens muta med pengar. Hon föll för blixthot :-)

När rundningarna var klippta (eller sex åt gången) så var det dags att vika dem på mitten. Därefter limmas ihop med de andra det lönar sig att vara noggrann och inte använda alltför mycket lim. Jag missade att fota hur man fäster trådar i den ovala ringen. Men det kan lätt göras med en dubbelknut. Finns säkert en massa trix för att få det extra fint men dubbelknut gör jobbet för mig.

Så här skall halvrundningarna alltså sättas fast i varandra. Det är tre papper som sitter ihop och det saknas alltså tre papper till. Den sista och första rundningen skall sen sättas ihop runt snöret som är knutet runt den ovala ringen. Sex rundningar vikta på mitten bildar alltså en boll.
Det finns beskrivningar på hur man gör såna här på en massa bloggar så är det här för komplicerat så gör en sökning så hittar ni säkert någon bättre beskrivning om min inte är tillräckligt informativ.

Så efter väldigt många klippningar och limningar så blev mobilen i alla fall färdig. I ändarna på trådarna så fäste jag pärlor som jag hittade i mina gömmor. Den som spar hon har. Och det säger jag som aldrig nästan sparar nåt. Men smyckesdelar känns lite nästan vulgärt att slänga. Så det är ju tur att jag kunde återanvända det här.

Här syns hela upphängningen. Det är väldigt simpelt gjort. Den ovala ringen har två trådar som är fästa som ett väldigt löst X och en fastsatta i en tråd som jag satt runt gardinstången. Det är åtta stycken trådar runt om den ovala ringen och det hänger tre eller fyra "bollar" på varje tråd och det tog en evighet att göra detta. Nä. Det gjorde det inte. Det tog några timmar. Kanske tre? Är inte helt säker för två lagom flitiga personer.
 
 Så nu hänger den i lekrummet/gästrummet. Jag är nöjd med vårat jobb. Men jag känner att gardinerna som hänger här inne inte är här för att stanna. Men tapeterna är inte heller där för att stanna. Det känns helt enkelt som att det finns en hel del kvar att göra i det här rummet. Men för nu tycker jag att den här mobilen ger fönstret lite piff. Klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar