söndag 10 augusti 2014

Sommar och semester

Nä. Jag skall inte skriva om allt som vi har gjort på semestern. För semester är semester och det är för oss att njuta av. Men en liten bild på mina härliga badpojkar fick det i alla fall bli. Men resten av våran underbara semester lämnar jag därhän och gör istället ett inlägg om de saker som nog är lite inredningsrelaterade som faktiskt har hänt under sommaren.

Före
Först och främst så skall nog vårat första försök till att gjuta i betong behöva omnämnas. Jo, för vi lyckades gjuta i betong. Det har vi aldrig gjort förut och för det andra för att det blev så väldigt bra! Nu har jag inte skrivit något om allt som vi gjort i sommarstugan och hur den ser ut men det här behöver ett litet omnämnande även om det inte är relaterat till huset. Så en fin före bild kan beskådas ovan. Jag hade satt trallvirke på uteköket för att göra det användbart men det var ju aldrig meningen att det skulle vara en permanent lösning, Utan planen var hela tiden att gjuta. Men det blev aldrig av förra sommaren. Men i år så hände det grejer!

Efter
Ok. Det är ingen riktig efterbild för vi betongen hade inte hunnit brinna färdigt innan vi åkte hem  men visst blev det fint ändå??? Ok. Jag är partisk. Men jag är så nöjd och jag bara ser hur det kommer se ut när allt är färdigt och klart. Nöjd. Jag tänkte göra ett inlägg med alla detaljer om gjutningen också så det är väl något att se fram emot. Då skall jag även få med när vi sätter ho på plats och sätter tillbaka kran och ställer fram lite fint och ta en riktigt fin efterbild. Men den här får duga för nu.

Så det andra som blivit lite påbörjat nu under semestern. Vi skall ju fixa iordning källaren nu i höst och första steget för att få den klar är att sätta upp skåp i inre hallen. Så för att kunna sätta upp dem så måste de först målas. Det är överskåp från köket som vi rev ut när vi flyttade in i huset och gjorde iordning köket. De hade riktigt fin-fina handtag som vi verkligen inte på något sätt ville behålla.

Så dem tog jag bort först. Sen var det de som håller upp dörrarna och lite magnetbrickor på baksidan som jag tog bort och sparade i en påse. Den som spar han har. Det är saker som jag tänkt återanvända så jag hoppas att jag kan hålla reda på påsen tills jag sätter tillbaka allt på plats igen. När det var klart så var det dags att slipa hela dörrarna och till det använde jag min lilla slip och en del för hand eftersom det var en del som var nersänkt och där inte slipmaskinen kom åt. Efter det så målartvättade jag hela ytan. Det var sån där målartvätt som man inte behövde skölja av efteråt eller späda vilket var rätt skönt. Kvar var hålen efter handtagen. Eftersom vi inte ville ha de hantagen och jag inte riktigt bestämt vilka handtag som vi vill ha så satte jag igen de hålen som fanns efter handtagen. Jag vet att man skall använda något annat än det jag använde så jag tänker inte ens nämna det jag använde. Men hålen blev ifyllda i alla fall.
Tobias och pojkarna köpte färg hos våran lokala färgbutik i Svenljunga. Grundfärg och snickerifärg. Grundfärgen målade jag med pensel. Det är väl inte optimalt eftersom det blir slätare och finare med roller men jag hade inte så många rollers hemma så pensel fick det bli.

Jag hade lite funderat på färg på luckorna och fastnade för GULT! Men nyans var det svårare med enda tills jag hittade rätt färg i en inredningstidning. Hurra! Det är härligt och varmt och mjukt och gosig gul färg som bilden ovan verkligen inte ger rättvisa åt. Men nu så är luckorna färdigmålade och redo att hängas upp i källaren. Ser fram emot det. Skall bli riktigt kul att se hur det blir!

 Sen har jag två riktiga miniprojekt som jag också tänkte nämna. Det är min lilla gris och mitt fina fat. Båda inköpta i en ICAaffär. Faktum är att det har varit en ICA Nära men till vår förvåning så har den blivit nerlagd under våren och i lokalen så är det nu en Antik och Loppis affär. Kul! Fast det går ju inte att köpa mjölk i Holsjunga längre utan det blir till att åka till Mjöbäck istället. Lite udda är det att de har ställt tomtar i den gamla mjölkkylen. Hmmm... Kanske inte det sätt som jag valt att visa upp tomtar men det är ändå kul med loppisar.

Jag gjorde i alla fall två små fynd på denna loppis i Holsjunga. Har ni vägarna förbi är det värt att svänga av och ta en titt. Första lilla saken jag hittade var det här fina fatet! Jag har suktat efter liknande på tradera och också bjudit på en del. Men de har blivit för dyra för min smak så jag har inte vunnit någon av de auktioner som jag deltagit i. Men här i Holsjunga. I den här nyöppnade loppisstället så springer jag på en med en prislapp som jag gillar. 25 kronor. 25! Ja, tack, sa jag och visade upp den för Tobias som genast var med på tåget så den fick det bli. Något som inte syns på bilden var att när jag köpte detta fat så var den svarta färgen något förstörd och borta på en del ställen. Jag använde lite svart allmogefärg som jag hittade i stugan och en liten pensel och målade över där färg saknades. Det blev inte på något sätt perfekt och det lär säkert inte hålla för diskning eller något sånt. Men fatet är ju till för prydnad så det kommer nog mer torkas av än diskas så jag tycker den lösningen var ok i alla fall.

Den andra lilla saken var den här vulgära och rätt fula spargrisen. Det var väl kanske inte helt genomtänkt inköp men jag funderade lite och gillade formen men inte färgen. Och jag har ju köpt hem sprayfärg för att jag tänkt att jag skulle köpt en flamencodanserska när vi var i Spanien men det blev aldrig av. Fast färgen fanns ju och här hade jag nu en gris för ynka tio kronor att testa att spraymåla vit. En liten miss i planen var att lille E fick syn på grisen. Tog upp den och på sitt sedvanliga sätt inte lyckades hålla i något utan tappade den i altangolvet och den gick sönder. Men inget som inte lite superlim kan ordna så efter en omgång lim så var den som ny igen. Nästan.

Och med några lager med grundspray så började den se nästan bra ut. Mycket bättre grå än vit rosa med grönt mönster på.  
Och ännu fler lager med vit sprayfärg så är det här resultatet! Så nu skall grisen och fatet få någonstans att bo. Funderar lite och har väl en liten plan. Jag återkommer när de har hittat sin plats i vårat hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar