måndag 18 augusti 2014

Stenläggare Lindkvist

Japp. Jag gjorde ett försök att jobba som stenläggare. T och jag gjorde ju ett första försök med våran framsida där vi byggde en gång till bilen. Det var rätt kul så varför inte försöka igen.

T och svärfar byggde balkong och trappa så tog de bort stenarna för att gjuta fast stöd för trappan men de hann inte med att lägga tillbaka våra vackra gatstenar. Så stöden för trappan är på plats och fungerar bra men det ser ju inte så läckert ut.
 
Före
Som kan ses på bilden av svärfar så leder trappan ut i ett hål där inga stenar längre bor. Inte nog med att gatstenarna inte ligger på plats så om ni tittar längst upp till höger i bilden ovan så ser ni kanten mellan gräsmattan och stenläggningen. Den kanten är HÖG. Gräsmattan sluttar uppåt mot den här kanten.
 
Före
Så den kanten slutar i en stor vit sten precis nedanför trappan. Känns väldigt säkert och bra att ha en där. Planen är ju att någon gång i framtiden få till en uteplats här så vi kommer ha stenläggning hela vägen. Men tills det att det inträffar så finns det en massa tid som jag inte inte vill ha ett hål, en stor sten och en vass stenkant precis nedanför trappan.
 
Så en morgon när vi fått i oss frukost och systerdotter E ville pärla lite och pojkarna kollade Findus så satte jag igång att sätta stenarna på plats. Nä. Först tog jag och bände upp stenbumlingen med spett och rullade in den i rabatten. I den rabatten så finns det bara fula höga gula blommor som vi har tre miljoner av så jag kände inget dåligt samvete för det. Sen tog jag upp kantstenen och hällde ner sand i hålet istället. Och sen började jag lägga stenar. Jag jämnade till sanden så gott det gick med de verktyg som jag hade till hands så spade, mini-kratta och planteringsspade. Jag hade inte kameran med mig ute så jag har inga bilder på hur jag gick till väga utan får hoppa direkt till efterbilderna.

Själva läggandet var som att spela ett något förvuxet Tetris. Det blev väl inte helt perfekt men helt klart bättre än det var innan i alla fall. Jag tog bara bort några av kantstenarna och inte hela vägen bort. Det är väl inte den bästa lösningen men heller inte den sämsta. Nu finns det i alla fall ingen vass sten precis nedanför trappan.

Trappan får liksom plats lite bättre nu. Den är inte blockerad av den där stora stenbumlingen längre vilket är toppen. Jag såg till att sätta sand mellan stenarna också men efter några dagar av regn så har det mesta sjunkit ner nu så det är dags att fylla på. Som tur är finns det mer sand att ta av så det är väl egentligen bara att göra.


Jag kände också att det behövdes en liten dekoration nu på trappan. Jag insåg att vi hade ju två Höganäskrus som vi ärvt i husköpet och som nog skulle göra sig perfekt här på trappan. Jag valde att fylla dem med blommor från trädgården. Nästa sommar skall jag nog plantera något i dem istället. Kanske lite örter? Men just nu känns det väldigt fint med blommor. Krukorna som vi har till tomaterna däremot behöver en ansiktslyftning. Skall fundera över det i vinter.


Före

Efter
Så en sista före och efterbild.

Nu hoppas jag bara att det skall bli uppehåll i regnandet så att T hinner måla utsidan av räcket en gång till så att jag kan betsa så att vi kan fixa fint på balkongen och visa riktiga efterbilder. Det får bli sen. Nu är i alla fall stenläggningen ok. Gött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar