torsdag 21 augusti 2014

Stickad golvpuff

Jag har någon gång i tiden kunnat sticka. Det var länge sen jag gjorde något med två stickor. Jag har virkat massor men sticka. Nä. Inte jag inte. Men så såg jag den här bilden på Panduro och blev inspirerad. Kanske jag skulle prova på att sticka lite. Så när jag var på väg hem en dag så tog jag mig förbi Panduro och köpte Zpagetti-garn och gigantiska stickor.

Något som man skall tänka på om man någonsin köper Zpagetti-garn från Panduro så är det att de olika rullarna behöver inte ha samma kvalitet eller tjocklek. Jag köpte först tre vita nystan. Det första var ett tjockt bomullsgarn. De två andra rullarna var tunt och inte vitt-vitt utan mer gräddfärgat och var inte bomull utan något annat som liknade mer tjockare strumpbyxa i kvalitet. Så jag gick och lämnade tillbaka de gräddfärgade rullarna eftersom jag gillade det tjocka bomullsgarnet bättre och det var vitt. De hade inga mer vita rullar så jag köpte två svarta istället och tänkte att jag kunde göra något kul med två färger. Första försöket syns nedan,

Det kanske inte syns helt tydligt men det vita garnet är dubbelt så tjockt som det svarta. Vad som verkligen syns så är det att jag har använt ett nystan till det vita och ett nystan till det svarta. Och det här blev verkligen inte bra. Alls. Jag funderade på hur jag skulle kunna lösa detta och lösningen jag kom på skulle jag inte gjort om jag haft närmare till en Panduro men så här gjorde jag. Jag beslutade mig för att lossa på det vita och dela det garnet i två delar på längden. Inte kanske mitt smartaste beslut någonsin för det tog en EVIGHET att klippa det garnet i två tunnare garn. Men det blev gjort och jag lyckades rädda det svarta garnet i nederkant (överkant på bilden ovan) genom att fästa det garnet samtidigt som jag gjorde lösgjorde det vita garnet.

 Sen var det bara att sätta igång och sticka igen. Det gick fort. Det som jag borde tänkt på som kanske visare personer än mig fattat med en gång är att om man använder olika färger på garn så är det viktigt att man slutar färgen åt samma håll som första gången. Alltså även om man har garn kvar så är skall man sluta åt samma håll som man gjorde första gången. Detta är för att man inte skall få de fina strecken som jag lyckades få i min puff.

 Om ni jämför hur det vita fältet nertill i bild slutar åt höger så är det bara svart och sen börjar det vita och till vänster i bild så syns det vita stygn i det svarta. Det är alltså detta man vill undvika. Jag gjorde inte det utan har dessa sömmar lite hur som helst. Undvik det. Sen var det JÄTTESVÅRT att få till en snygg avslutning uppåt och nedåt när man skulle knyta åt kudden. Jag antar att det är lättare att göra det om man bara har en färg eftersom det inte syns så tydligt hur man fäster men det här var bökigt.

Puffen blev klar i alla fall. Jag fyllde den med gamla trasiga gardiner från sommarstugan som jag tänkt slänga och några röda kuddar från gästrummet som jag inte gillar så där jättemycket. Eftersom kuddarna var röda så klämde jag ner dem emellan de vita gardinerna så att de vita var ytterst innanför garnet. Så jag har stickat för första gången på evigheter. Blev resultatet bra? Helt ok skulle jag säga. Kommer jag göra en till sån här puff? Högst osannolikt. Vad skall man tänka på om man köper Zpagetti-garn från Panduro? Se till att köpa samma kvalitet och samma färg. Kolla noggrant även om de är helt ok med returer på Panduro så kan man ju slippa åka dit eller returnera på nätet. Så projekt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar