torsdag 4 september 2014

Grisen, fatet och damen

Så jag skrev om mina sommarloppisfynd men då hade de inte hittat något hem i vårat hem. Det första var grisen. Han var rosa, blommig och sprucken men efter ett gäng med lager sprayfärg så var lille grisen vit och fin. En sån fin gris behövde en fin plats att visas upp på och jag valde vardagsrummet.


Så det här hörnet har bakom fåtöljen så finns våran fina lilla stringhylla och här var den perfekta platsen att visa upp lilla grisen. Han står nu i mitten på den nedersta hyllan. När vi ändå har den här bilden så kan jag också påpeka att lampskärmen är ny. Ett fynd från fyndhörnan på IKEA. Hela 19 kronor fick jag betala för den. Mycket bättre än den randiga och mitt försök att dölja det randiga som ni kan läsa allt om här.


Så låt oss flytta oss lite närmare och titta på hyllorna nu. Det har ändrats lite sen jag visade den sist. Jag flyttar om så mycket så det är sällan som jag har det på samma sätt särskilt länge.

På den nedersta hyllan ligger några svarta böcker. Jag undrar varför är alla böcker svarta nu för tiden? Det är så trist att det inte finns varianter. Men för dekoration och om det är ok med svart så fungerar det ju bra.Slå in i presentpapper är ju ett annat alternativ för att liva upp tråkiga svarta böcker men nog om det. På böckerna ligger det några stenar från Gotland och bakom den fina grisen ligger några av våra fotoböcker. Ramen innehåller tackkortet på J när han föddes. 
Och centrerad i mitten står han. Den fina grisen. Inget namn på honom men det känns precis som att det är en kille.

På mellanhyllan så finns Es tackkort längst till vänster i bild och fotoboken från när vi gifte oss står i mitten av bilden och längst till höger så finns våran vackra señorita från Spanien. Hon är en gåva från syrran och hennes familj. Jag köpte ju en señorita när jag var i Barcelona men hon gick sönder i resväskan på vägen hem så jag blev väldigt glad att få en ny som faktiskt var hel.

 

Hon var inte så här vit när jag fick henne. Planen med den som jag köpte själv var att spraymåla henne vit och det visste syrran så hon letade upp en som var vacker i själva materialet och hon blev verkligen vacker som vit. Jag glömde fota henne innan jag spraymålade henne men hon var klassiskt målad i svart och rött. Hon blev spraymålad i samma veva när jag spraymålade grisen. Skönt att kunna göra såna saker samtidigt.

Översta hyllan huserar förra årets årsbok som jag skrev om här samt lite värmeljus i några Ultima Tuhle vatten glas från Ittala som jag köpt på Holmens marknad. Bakom glasen är ett foto på min käre T från en resa till Gotland innan vi fick pojkarna. Här står också våran lilla tupp. Han fick flytta på sig hit från hallen.
Före
Så hyllan sist när ni såg den. De två växterna är på räddningsförsök i köket. De tyckter nog helt enkelt att det var för mörkt här i hörnet så de hade nästan vissnat helt. Överlever de så får de nog hitta något annat hem i något fönster. Min afrikanske tänkargubbe som sitter på översta hyllan här har fått maka på sig. Han bor nu ute i hallen och den tjocka falska New York boken som egentligen är en liten låda står nu på det lilla bordet nedanför hyllan.

Efter
Det känns lite luftigare på hyllan nu. Det är väl ingen stor skillnad eller på något sätt världsomdanande men ibland så gör små ändringar en stor skillnad. Och fördelen med att flytta runt saker som man redan äger är att det är väldigt billigt. 

Mitt fina lilla fatfynd från sommarens loppisar behövde också en plats i vårat hem. Någonstans där alla kan beundra det. Ja. Alltså jag tror inte att alla går igång på ett fat men det är så superduperfint och det gör mig så glad så jag vill gärna titta på det mycket och ofta.

Så fatet hamnade i hallen på vårat skoskåp. Den här hyllan har blivit lite av en sån där avlastningszon som alla hem verkar få någonstans ganska nära ingången. Så i vanliga fall brukar det inte vara så här prydligt utan det Ts plånbok och telefon brukar ligga här och samsas med två-tre nappar, en snutte, tumstock, någon tidning och annat smått och gott.

Men jag önskar att det alltid såg ut så här på hyllan. Rent och prydligt med en härlig grön växt och ett fint litet fat som man kan tömma fickorna i. Kanske inte Es fickor för han har börjat samla stenar men för oss vuxna i familjen.

Ett försök till stilbild. Nä. Karriär som fotograf kan jag nog lägga ner men det är kul att prova lite olika vinklar. Det är som att fota ungarna. Jag tar så där 10 kort på samma sak och så kanske ett blir editeringsvänligt. Jag måste bara bli bättre på att rensa ur fotona från datorn också. Vinterprojekt.


Så en lite vidare bild på hallen. Jag kunde inte fota längre ner för skohögarna och alla kläder på lilla bänken och allt som jag rafsat ner från skoskåpet för att ta fotona på fatet är inte så fotofint. Men jag ville i alla fall visa hur mycket ljusare och finare det är nu i hallen. Fortfarande är det inte ljust eftersom det inte finns några fönster i hallen men med alla vita saker så ger det i alla fall en illusion av ljus.


  1. Så det var lite omflyttning och piffing och introduktion av lite nya saker i vårat hem och vad det innebär när man släpar hem nya saker. Det kräver lite tanke och det kräver lite omflyttning. Medan groventrén ligger i lite jobbdvala i väntan på inköp så är det kul att fixa med lite annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar