måndag 1 september 2014

Groventré - Dörr

Före
 Så något som jag inte fokuserat på innan i detta groventréprojekt är dörren in. Den lämnar en hel del att önska. T vill helst byta ut hela dörren mot en ny men den har sin charm den här dörren. Låset och handtaget matchar inte så det skadar väl kanske inte att byta ut men jag ville inte lägga alltför mycket pengar just nu på det här stället. Vi har en trappa och en hall på övervåningen som borde få lite mer kärlek och omvårdnad och pengar satsade på sig. Så nix nej för att byta dörr just nu. Men den är så sliten och trött! När jag målat väggarna så syntes det ännu tydligare. Dörren är inte lägre vit.

Efter målartvätt
 När jag målartvättade golvet så passade jag på att skrubba av dörren med målartvätt också. Det hjälpte inte alls speciellt mycket faktiskt. Lite av den ingrodda smutsen gav med sig men det var rätt marginellt. Jag valde att inte slita ut mig speciellt med att slipa ihjäl mig på den här dörren.

 Så jag gick raskt vidare till snickerislip steget av målarprocessen. Bara med den vita snickerislipen så blev resultatet så mycket bättre. Nu skulle man nästan kunna tro att dörren faktiskt är vit.
Men tittar man lite närmare på dörren så ser man att resultatet efter detta första lager är rätt flammigt. Men ingen fara. Det skall ju täckmålas två gånger innan jag är klar med den.
Så här fin blev den efter ett lager färg. Den har inte riktigt hunnit torka här men den gula färgen är verkligen hur fin som helst. Jag älskar den. Inte som jag älskar min familj men som man kan älska en färg. Så superfin. Som den uppmärksamme kanske tänker. Efter ett lager färg. Men hon har ju inte satt maskeringstejp på fönstret för att skydda det. Vilken människa! Men jag läser ju lite bloggar och jag läste på BowerPower att man lätt kunde få bort färg som halvtorkat genom att spraya med fönsterrengöring och sen använda skrapa. Så jag tänkte att jag skulle prova detta sätt.
 Så om man tittar nära så var det så här fönstret såg ut med målarfärg på kanterna. Inte så snyggt. Det är vatten på utsidan av fönstret också så det är inte bara färg. Regn gillar att ösa ner i den här staden.

 Och när jag stod här beredd med spackelskrapa så insåg jag att jag inte har något fönsterrengöringsmedel. Men jag tänkte att jag provar ändå. Utan rengöringsmedel. Det kanske funkar tänkte jag. Så efter att jag tagit hörnet på skrapan och dragit hela vägen längst med kanten så började jag skrapa bort färgen och det kanske går lättar med fönsterrengöringsmedel. Och man får ju ren ruta på köpet men jag kan säga att bara skrapa också fungerade hyfsat.

 Det hade nog faktiskt fungerat perfekt om det inte vore för att våran dörr är gammal och har sett sina bästa dagar och nu så är det håligheter och mellanrum mellan dörrlist och fönster. Så det blev inte den där fina raka snygga linjen som jag ville haft.

 Så jag fick hoppa raskt till plan B. Och då kom ju den där förbenade maskeringstejpen fram. Men jag kan verkligen inte rekommendera att försöka göra detta på frihand för det blir inte bra. Garanterat. Så Maskeringstejp.

 Sen lite byggfog. Jag hade en tub med vit hemma från lite andra projekt så jag återanvände det här. Jag vet inte om det kommer reagera illa med fönstret men så här är det. Jag testar. Funkar det inte så funkar det inte och då får jag väl göra om det. Men fördelen med byggfog är att det går att måla över och jag vill gärna ha den här kanten gul och fin också. Så med hjälp av ett finger eller två så kletade jag ut byggfogen och sen tog jag raskt bort tejpen igen.

Tada. Så här rakt och fint och slätt blev det då. Jag är supernöjd. Nu skall det bara torka ordentligt och sen blir det ett lager färg till och en fin efterbild.

Men vill så gärna visa min fina gula dörr så den riktiga efterbilden får vänta tills vi är mer klara med groventrén så för nu håll till godo med den här bilden som är från när färgen har torkat. Gula härliga fina dörr! Jag är så nöjd med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar