söndag 14 september 2014

Inre hall

Före
Så vi har börjat lite med källaren. Som jag skrev sist så har jag börjat med lite olika projekt här nere. Jag vet inte om det bara är jag eller en generell sjukdom men jag har svårt att begränsa mig. När man ändå håller på att måla väggar och golv så kan man väl göra det i angränsande rum också och då kanske man kan och så vidare.

Före
Så vi är inte på långa vägar klara med groventrén men har ändå börjat med inre hallen och snickarboden också. Är detta smart? Nej. Naturligtvis inte. Det är bra att göra färdigt ett rum i taget så att inte kaoset sprider sig till alla ställen. Men jag är den sista person som brukar lyssna på mig så, here goes...

Planen för inre hallen såg ut så här:
- Måla skåpsluckorna på gamla kökets överskåp vita
- Ersätt handtagen med några andra
- Sätta upp skåpen från gamla köket i hallen
- Ta bort plattorna från golvet
- Snygga till och måla betonggolvet (rutigt? Grått och vitt? Gult?)
- Måla väggarna
- Fundera på hur vi skall göra trappan snyggare. Plastmattan i den känns blä...
- Fixa trappan
- Uppdatera lampa

Som alltid så ändras planen allt eftersom och på sex månader brukar en hel del ha hänt i mitt huvud med en plan. Så nu är planen snarare:
- Måla skåpsluckorna på gamla kökets överskåp vita Bara själva skåpen blir vita. Vi målade dörrarna gula istället. Mycket bättre.
- Ersätt handtagen med några andra. Inköpta men ej på plats än.
- Sätta upp skåpen från gamla köket i hallen. Klart. Men att få dem snygga innebär lite mer arbete. Mer om det nedan.
- Ta bort plattorna från golvet. Nope. Det kommer vi inte göra. Samma argument om för groventrén.
- Snygga till och måla betonggolvet (rutigt? Grått och vitt? Gult?) Nope vi målar dem gråa istället som i groventrén
- Måla väggarna. och taket och listerna. Klart.
- Fundera på hur vi skall göra trappan snyggare. Plastmattan i den känns blä...
- Fixa trappan
- Uppdatera lampa
- Ljus och elsituationen behöver vi göra något åt

Vi behövde ju göra lite samma sak i inre hallen som i groventrén. Väggar behövde målas och golv behövde målas. Det ligger samma golv i inre hallen som i groventén och jag har tänkt ha samma lösning här som där.

Så det här var utgångspunkten. Vi hade faktiskt inte ställt ni så mycket här efter den stora och totalt misslyckade uppröjningen här nere. Det här är ett klassiskt genomgångsrum. Det finns inte mindre än 5! dörrar här och en trappa. Dörren ovan i bild leder in till groventrén. Bredvid åt höger i den bilden och utom synhåll så är ingången till hobbyrum och snickarbod.

Och här syns de två sista dörrarna. Den ena in under utrymmet under trappan. Det här skall bli sport grejjer förvaring någon gång i framtiden och längst bort i bild så sysn ingången till tvättstugan. Det här andra fotot är alltså taget från dörröppningen till hobbyrummet.

Här längst till vänster kan man ana ingången till snickarboden, Dörren in till skrubben under trappan och trappan upp till övervåningen. Fotot är taget från grovingången. Så nu hoppas jag att ni är välorienterade i hur det här lilla utrymmet med de många dörrarna hänger ihop.

Så när systerdotter E var på besök så fick hon hjälpa till med att måla. Det tog två lager med färg på väggar och tak innan det det blev så här vitt och fint. Dörren in till skrubben ser vit ut på den här bilden men det är inte sant. Den är fortfarande pissgul. Den fick målas med snickerifärg några steg längre fram.


Nästa sak som jag tog tag i var att måla lister och dörrfoder. Jag vet att jag har kvar att måla dörrfoder i hallen där uppe men där är belastningen större och underarbetet mycket viktigare så här nere gjorde jag fulingen och bara målade över den gamla färgen. Det kan hända att inte det håller. Och om det inte gör det så kommer det reta mig massor men det retar mig inte tillräckligt för att jag skulle göra underarbetet perfekt. Så är det. Ibland så genar jag. Det är inte alltid som det fungerar men sånt är livet. Två omgångar med färg fick alla lister i alla fall. In till tvättstugan blev det ytterligare en omgång eftersom de listerna var gröna från början och jag använde billighetsfärg från Jula. Som en liten parentes. Det lönar sig att köpa dyrare färg. Väggfärgen från Flügger som vi har i groventrén är så mycket vitare och finare. Täcker bättre och droppade mindre än väggfärgen från Jula. Det samma gäller Beckers och Flüggers snickerifärger som varit suveräna att jobba med mot den tunna blaskiga snickeri+färgen från Jula. Uppenbart är att färg tillhör kategorin att du får vad du betalar för. Slut på parentes.

Nästa steg var att få upp skåpen från gamla köket. Vi har tänkt att använda dem här för förvaring av kategorin extrasaker. Extra toapapper, extra tvättmedel, extra rengöringsmedel etc. Men jag har också utökat vad jag vill använda skåpet till att också inkludera Skovård, Pärmar och viktiga papper samt pyssel. Jag har inte riktigt hela planen än men mer om det i nåt annat inlägg.

T och jag hjälptes åt med att sätta upp skåpen från gamla köket på väggen. Väggen bakom skåpen är allt annat än rak så det var lite av en utmaning att försöka få skåpen på plats.

Men efter mycket jobb och många skruvar så fick vi i alla fall upp dem. Det blev inte helt rakt och det glipade betänkligt mot väggen på många ställen. Men inget som inte ganska mycket byggakryl inte kan lösa åtminstone hjälpligt. Det behöver ju inte vara perfekt. Det är inget kök. Vi kommer inte stirra på det här skåpet så mycket.



Det var bara att konstatera när skåpen var på plats att de var väldigt skitiga efter att ha stått här nere i källaren i ett halvår med fotbollskor, lådor, en gammal riskokare, blomjord och annat skräp i sig så en omgång med målartvätt var välbehövligt här. Jag var också tvungen att sandpappra lite så jag ruggade upp ytan. Jag täckte också för hållarna för dörrarna med lite målartejp eftersom jag inte ville ha färg på dem.

Så efter mycket byggakryl mellan skåpet och väggen och mellan skåpen åt alla håll så var det dags att måla hela skåpen vita. Jag började med att grundmåla hela skåpet med snickerslip. Jag använde en liten roller för att komma in i alla hörn och  med korta strån för att få en så jämn yta som möjligt.

Dörren in till skrubben under trappan fick sig också en omgång med rollern, Det är så vitt och fint här nere i källaren nu. Men det är skillnad på färgen här inne mot groventrén. Den här inne har mer av beige/grå toner i sig om man ser dem bredvid varandra. Men det kommer vi ju inte göra så jag ser inget problem med det och faktum är att i så här mörka kalla utrymmen så behövs det nog lite värme i färgen.

Så två lager färg senare så ser skåpen så här fina ut. Färgen har inte torkat när jag tog de här fotona så det ser lite glansigare ut än vad de faktiskt är.

Nästa steg är att fixa golvet och hänga på luckorna på skåpen. Och inreda skåpen. Oj så mycket spännande för mig. Så kul! Jag går igång på konstiga saker men det är så roligt! Nu måste jag få till en bra plan för hur vad och vart jag skall spara vad. Jag gnuggar mina händer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar