onsdag 10 september 2014

När vi ändå gjuter....

Oljetankrum, oktober 2013
 Så här såg vårat oljetankrum ut när vi tittade på huset. Tanken var röd och fin och innehöll ingen olja utan huset värmes upp med elkassett. Golvet är grönmålat med såna där flagor i som var populära för väldigt många år sen. Väggarna var knappt målade vita och det roligaste i det här rummet är ingången till mat och vinkällaren. Ett helt rum i onödan. Jag gillar inte onödan.

Men tanken åkte ut när bergvärme kom in i huset. Det ingick i tjänsten att även få ut oljetanken och det är vi väldigt tacksamma för. Men det här sexiga hålet hade inte jag riktigt räknat med. Oljetanken stod liksom i en grop i det här rummet. Men eftersom detta rum liksom många andra här nere i källaren tillhör kategorin rummen som gud glömde så har vi förvarat lite skåp här inne samt kol till grillen. Ja och lite sportutrustning som T har.

Oljetankrum, augusti 2014
Väggen bakom tanken har inte kunnat målas sen tanken sattes på plats så det var inte så snyggt heller. Två hål i väggen (de mörka fläckarna till höger om fönstret) för att kunna fylla på olja fanns här också. Genom dem har det varit fritt blås sen de tog bort tanken. Det finns bara en bra sak att säga om det här utrymmet och det är att det finns ett fönster. Det är trevligt.

Här är en liten stilbild på det fina gröna golvet. Nämnde jag att färgen har lossnat på sina ställen också? Inte det. Men det har den. Och i hålet så är inte underlaget jämt heller utan det finns en massa fina högar med torkad betong. Det är väl bara att säga att den här ytan är miserabel.

Skåpen som står här skall ut i den inre hallen och sättas upp på väggen där. Jag har ju målat luckorna redan så det är väl bara att få allt på plats som är kvar. Jag hade det som plan att göra det ganska snart men i min värld kommer det ibland andra saker i vägen. Någon har sagt att det är det som är livet så inget att oroa sig eller ha ångest för. Det blir när det blir.

Från andra änden av rummet om man klämmer sig in nedanför fönstret så får man en vy mot inre hallen och groventrén till höger i bild och ingången in till mat och vinkällaren till vänster. Mat och vinkällaren är också något som jag vill sätta tänderna i snart. Men det får också bli när det blir.

Så när vi ändå fixade iordning det sexiga hålet i groventrén så passade vi på att ösa på med betong här också. Nu var det så att betongen inte räckte hela vägen så vi behöver köpa kanske två säckar till för att fylla upp hålet men bara genom att få det lite täckt gjorde stor skillnad.
Nu finns inte längre högarna med betongklumpar kvar och golvet är "jämnt" i det här hörnet. Men som man kan se på den här närbilden så saknas det betong. Att gjuta betong är kul så jag ser fram emot att få det här jobbet gjort.

Hålen i väggen korkade vi också igen med betong. Det var inte en världsbäst lösning. Eftersom rören sticker ut en bit från väggen så ser det sjukt fult ut även om det nu längre inte blåser in. Det blev väldigt bubbligt och ojämt så jag kände att jag ville göra detta något bättre än det här resultatet.

Så jag provade att måla. Det hjälpte inte. Så jag använde lite spackel som vi hade kvar i källaren. Med en spackel så snyggade jag till det här så gott det gick och det gick åt en hel del spackel. Resultatet blev helt klart bättre än det varit. Tanken är att vi skall ha ett skåp här som täcker över det här stället men så länge så duger det här. Så nu är det dags att köpa mera betong och sen är det bara att börja måla väggarna. Golvet är en annan femma. Där behöver jag tänka ut något bra. Färgen som golvet är målat med är nog fel för betonggolv. Hela färgen lossnar i flagor på sina ställen. Det känns inte helt bra. Dörren behöver också fixas. Ärligt. Varför i hela fridens namn börjar jag med så många rum här nere i källaren på samma gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar