tisdag 9 september 2014

OK. Allt blir ju inte perfekt första gången

Så om man läser det här inlägget om groventrén och det här inlägget om dörren till groventrén så kan man ju tro att hela den här processen hittills har varit helt smärtfri. Det är en lögn. Alltså ingen lögn direkt men en sanning med modifikation. Och jag hade tänkt att jag skulle vara ärlig och skriva om hur det faktisk kan gå när man håller på att fixar och då blir det inte alltid som man tänkt sig så här är den oförvanskade sanningen om dessa två inlägg.

1. Måla golv
Jag målade golvet. Precis som det står i inlägget. Vad jag inte nämner där är att jag är lat. Jag målar golvet två gånger men jag brer på lite tjockt med färg andra gången för att slippa måla det en tredje gång. Gör inte det. Framförallt inte med billighetsfärg.

Så när färgen torkat ordentligt så hade jag det här resultatet. Inte snyggt. Och jag hängde med huvudet och skämdes. Och jag skämdes lite mer och skrev inte om det. Men stå och skämmas löser inga problem så efter att ha stirrat på dessa fula gropar som för övrigt fanns längst med väggarna runt om nästan hela rummet och några även i mitten av golvet så bet jag ihop och insåg att jag var tvungen att göra något åt det.

Så fram med slippapper och så gick jag lös på håligheterna och slätade ut dem. När det steget var klart så målade jag med pensel över de ställerna som jag slipat igen. Färgen är tunn och flyter ut bra så det är inga problem tycker jag att måla med pensel. Men om jag skulle måla ett till golv (vilket det finns många planer på) så skall jag måla tunt med pensel i kanterna och roller i mitten TRE gånger. Inget fusk.

2. Fixa till det runt fönstret i dörren.
Ok. Så jag skrev att jag använde byggfog för att snygga till kanten runt fönstret. Det fungerande bra. Och måla över byggakrylen fungerade jättebra. Sen provade jag att skära bort överflödig färg och då råkade jag skära i byggakryl och det här fungerade inte bra. Alls. Byggfogen frasade sönder och det blev jättefult. Så jag provade att bara måla över det frasiga. Det blev inte heller bra. Så det var bara att bita i det sura äpplet och börja om.

Ny maskeringstejp. Ny byggfog. När denna torkat så satte jag ny maskeringstejp någon milimeter utanför byggfogen och sen målade jag igen. :-) Nä, det sista är också en lögn. Jag bet inte i det sura äpplet och började om. Jag målade bara över det frasiga. Tittade på det. Granskade det. Och insåg att det inte heller blev bra. Jag funderade på vad jag borde göra och det var att börja om. Men så tänkte jag det är en källardörr som vi sannolikt snart kommer byta ut ändå så varför oroa sig för lite fras på kanten? Det är bara jag som någonsin kommer att se det. Så jag tog bara bort målarfärgskanterna som blivit lite ojämna med den nya omgången målarfärg och backade några steg och beundrade resultatet.

Ibland går det helt enkelt för fort när jag gör saker. Det blir klart men kanske inte perfekt. Ibland påbörjar jag för många saker på samma gång och avslutar inte så som jag borde göra. Ibland hamnar mina planer på hyllan ett tag för att det har kommit in saker som ändrat förutsättningarna och jag behöver analysera ny information och ändra om i mina planer. Så är det. Saker händer. Allt blir inte perfekt men ibland så är ganska bra lika bra som perfekt fast på ett annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar