söndag 28 september 2014

Överkast x2

Förutom att måla källare och fixa där nere så har jag också kämpat på med att få färdigt ett litet överkast till kompis As lilla dotter S. Nu är jag äntligen färdig! Jag tror att jag är klar i alla fall. A skall kolla så att den passar bra i hennes säng också.

Jag provade hur det såg ut i Es säng och där passade den bra i alla fall. Jag är väldigt nöjd med den. Så hur kommer det sig att jag gjorde den här kanske man kan fråga sig och jag måste säga att det var lite av en slump. Jag köper ju lite för många inredningstidingar och i en av dem så fanns en kudde i zick-zack mönster, den bilden finns nu på Hus och Hems hemsida här och den var så fin. Jag gjorde ett par sökningar på nätet och hittade en massa olika varianter. Så som den här, den här och den här och på den här sidan fanns det en bra beskrivning på hur man kan göra det hela.

En sak som jag ändrade på mot de flesta av beskrivningarna på nätet så var det att jag gjorde fyra rader av varje färg så att det blev lite tjockare ränder. Jag är glad och nöjd med att bli klar med denna. Det var inte så lätt eftersom jag halvvägs inte hade mer garn och min normala garnleverantör på nätet inte hade mer av garnet så fick jag börja leta runt på olika sidor. Slutade med att jag fick beställa från två olika ställen för att få tag i rätt färger.

Så nu funderar jag på  om jag kommer göra om något sådant här igen och svaret på den är nog ja. Det var kul med zick-zack mönster och inte speciellt svårt när man väl fick häng på det. Men jag kommer nog göra fler än fyra maskor mellan varje topp och dal. Och jag funderar också på att göra en hålig variant som den här för det är också snyggt. Men för nu tänker jag luta mig tillbaka och vara nöjd med det här jobbet avklarat.

Sovrum sommarstugan
Apropå avklarat så har jag odlat en idé om att kanske ha någon form av virkat överkast till sängen i sommarstugan. Det är en sån där dröm att någon gång kunna ha det. Men ärligt talat så orkar jag inte virka en själv. Det är helt enkelt ett för stort uppdrag. Även om jag inte vill ha ett som täcker hela sängen så är det ändå för stort jobb för mig. Funderade en del på att sy ihop ett gäng med virkade dukar köpta på loppis men det kändes också rätt jobbigt. Så den planen har legat på sparlåga ett bra tag.

 Men så var jag på Holmens Marknad. Det är helt enkelt en underbar second hand affär och där i en gammal ställning så låg den. I vitt som jag vill ha. Hopknycklad och bortglömd. Jag snappade upp den fort som attans för att se om den skulle kunna passa för våran säng i stugan. Och den var stor men ändå kanske lite i kortaste laget men inget som jag inte skulle kunna jobba med.

Kvar var prislappen. Efter att ha letat runt hela virkningen så hittade jag till sist en liten prislapp. 290 kr. Är det någon som skämtar med mig? Vet de inte hur många timmars jobb som går åt till att göra en sånt här fint överkast??? Bara garnet kostar åtminstone det tredubbla. Så jag sa ja tack och tog med den hem. Till visst förtret för damen som såg mitt fynd och nog hoppades på att jag skulle lägga tillbaka den på hyllan men där hoppades hon förgäves. Det fina överkastet behövde en omgång i tvättmaskinen med lite klorin för att få tillbaka sin vita krispighet och skall nu få följa med till stugan där den skall få pryda våran säng. Hurra.
Sovrum sommarstugan nu
Eftersom vi var i stugan i helgen så kunde jag inte låta bli att få det fina överkastet på plats. Och visst blev det fint?!? Ok. Vi brukar inte ha det så här bäddat i stugan. Det gröna överkastet ligger vanligtvis över hela sängen och den fina vita virkade överkastet kommer ligga nedvikt så som det gör på bilden. Jag kunde inte låta bli att göra en lite finare bäddning för att fota. Tio minuter efter det att den här bilden togs så hade pojkarna börjat använda sängen som körbana för sina nya bilar. Så fort går det i den här familjen. Men det virkade överkastet är superfint tycker jag och jag är väldigt nöjd med mitt inköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar