onsdag 24 september 2014

Pyssel och papper har nu fått sin plats

När man inte har en dedikerad plats för sina saker så har det en förmåga att spridas ut lite överallt. En sån sak är mina fixarprylar. Och med fixarprylar menar jag paketinslagningssaker, sysaker, smyckesbyggarsaker och kort, ramar och andra pappersfixarsaker. Jag har inte jättemycket såna här grejer men om de ligger lite överallt så blir det ganska ohanterligt även om det är lite. Så låt mig gå igenom vad jag har idag.

Först av allt. Här på golvet i hobbyrummet. I ingen speciell ordning eller fast plats så ligger mina inslagningspapper och större pappersrullar,  tillsammans med Ts träningsskor och mitt syskrin och i backarna ligger lite högtalare, lite ramar och lampor. Det känns väldigt organiserat. Tycker ni inte?

I ett annat hörn av hobbyrummet ligger det två till backar. De innehåller lite tyg, lite ramar, pappersgrejer och smyckestillverkningssaker. Ser det inte snyggt ut? Inbjudande? Bakom klädstång och under lite golvbräder. Det skriker verkligen KOM OCH PYSSLA! eller kanske inte.

Precis innanför dörren till hobbyrummet ligger yllerligare saker rakt upp och ner på golvet. Bland annat symaskinen och Ts benskydd och mina minipenslar. Det är helt enkelt depprimerande när det inte finns struktur och ordning och reda som jag gillar. Men ibland så är jag helt enkelt inte klar. Och då blir det så här. Inte för att jag vill ha det så utan för att det blir så ändå. Mot min vilja.

Till och med skåpet i köket har eskalerat utom min kontroll. Här i ligger mina ljus och stensamling. Det är inte alla som har en stensamling hemma men jag samlar stenar vart jag än befinner mig i världen. Så det kommer hem en hel del sten. Jag dekorerar med dem men jag kan inte ha framme allt samtidigt så det som inte används har hamnat här inne. Lättillgängligt eftersom nya fix oftast brukar uppkomma i köket så inte helt ologiskt. Men så särskilt snyggt eller ordnat var det ju inte.

Så när vi nu fick iordning på skåpen i inre hallen så fick jag möjlighet att ordna med lite av de här sakerna. Jag säger inte att det här kommer vara den slutgiltiga lösningen på något sätt men allt är väl bättre än högar på golvet, eller hur?  Det finns ett annat syfte med att få in det i skåpet i inre hallen och det är att jag vill använda backarna i groventrén som jag skrev om här. Så låt oss titta in.

Så i det översta skåpet till höger så har jag nu ramar på översta hyllan. Lite sysaker i korgarna till vänster på andra raden och lite glaskross och kastanjer åt vänster på den hyllan. Tredje hyllan uppifrån räknat så har jag mitt syskrin och bredvid lite smådekorationssaker såsom glaskuber, silverpärlor, minipåskägg och fjärilar.  På hyllan längst ner så har jag två gula lådor vars innehåll jag kommer skriva om nedan och bredvid dem så har jag min nu välsorterade sten, sand och snäcksamling.

Jag köpte fyra förvaringslådor, från IKEA, på måfå. Jag vet att jag borde ha kollat innan för att se vilket behov jag hade snarare än att köpa ad hoc. Men jag hade inte hunnit titta igenom mitt behov innan vi åkte till IKEA och ärligt. Ibland behöver man bara köpa nåt och så får man komplettera senare och flytta om saker till där de behövs. Som med backarna bara för att de har haft ett syfte betyder inte det att de behöver ha det för all framtid. Man får faktiskt flytta om saker.

Så jag köpte TJENA, låda med lock. Två olika varianter. De små står i skåpet ovanför och de två stora står här i det nedre skåpet. I det här skåpet i övrigt så har jag på översta hyllan mina rullar för presentinslagning och stora pappersrullar. Mellanvåningen finns de två stora Tjena lådorna där den ena innehåller limpistol och häftpistol och den andra innehåller fotopapper och några delar av min smyckestillverkningsgrejer.

Den lägre Tjena som heter Tjena  (27x35x10) har fack i sig som kom till nytta för att kunna separera alla småsaker som jag samlat på mig. Eftersom skåpen i hallen är överskåp så är de inte så djupa så taggarna för att visa vad som finns i lådan fick jag sätta på långsidan istället för på kortsidan.

Den ena av facklådorna fick innehålla mina saker som jag använder för smyckestillverkning. Det är inte riktigt alla saker. Jag har en låda för pärlor som annars skulle ligga löst. Jag funderar på att få ner dem i lådan här också men som sagt. Det här var gjort på en timme medan pojkarna tog en powernap så sortera allt var inget alternativ räcker med att jag sorterade alla stenar, näckor och sand. Det tog nog med tid det.

De två sista skåpen är rätt tomma än så länge. Det ena innehåller lite lådor och det andra vår skovård. Inte så mycket än så länge men det brukar inte ta någon vidare lång tid för mig att fylla på med saker som behöver ett hem. Jag är väldigt glad att mina fixarsaker har hitta hem i alla fall. Nu är det bara resten kvar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar