måndag 22 september 2014

Taklister och dörrkarmar - Skäms inlägg

Hallen är rätt fin som den är. Men det finns lite saker som man kanske inte lägger märke till med en gång och som man glömmer bort att titta på när man bott på ett ställe en tid. För mig ingår taklister och dörrkarmar i den här kategorin. Det är som att glömma bort att torka av dörrar när man städar. Det är en sak som jag lätt glömmer bort eftersom det inte behöver göras så ofta men när jag gjort det så är skillnaden helt otrolig.
Så jag har lite ignorerat våra taklister och dörrfoder i hallen och vardagsrummet. Jag kan väl skylla på tidsbrist och pojkar som pillar men mest beror det på att jag helt enkelt inte prioriterat det. För som med avtorkade dörrar så ger det effekten att det ser ut som det skall. Det blir liksom ingen WOW-effekt av att fixa till detta.

Men om man tittar nära. Riktigt nära. Så ser man varför det här behöver göras. Först badrumsdörrkarmarna. Tittar man ordentligt så ser man att det finns märken längst med hela kanterna. Det är också en färgskillnad mellan listerna inne i badrummet och själva dörren är ganska markant i verkligheten. Syns dåligt på bild men tro mig. Det syns och det ser illa ut.

Alla lister runt dörrar och öppningar i hallen (utom de in till köket) är i samma skick som dörrkarmarna in till toaletten. Golvlisterna är utbytta så de är i ok skick så där behöver vi inte göra mer än att kanske använda lite akrylfog för att snygga till lite mellanrum.

Det vita runt ytterdörren är det mest slitna. Här har även ett annat lås suttit för att hemtjänsten skulle kunna komma in i huset med hjälp av mobil istället för nyckel. Detta lås är bortkopplat och ersatt med ett vanligt vridlås. Här skall vi sätta in ett 7-tillhållarlås men det är en helt annan historia. Men de har karvat i dörrkarmen för att få plats med det stora mobillåset och färgen har flagnat och det är helt enkelt i behov av mycket kärlek och en hel del jobb.

Vi målade ju vardagsrummet också innan vi flyttade in. Då valde vi att inte måla listerna i taket men de blev lite "målade" ändå. Inte så snyggt. Inget kanske något man tänker på men det ser rätt illa ut om det är någon som skulle få för sig att titta.

Det var meningen att det här inlägget skulle vara ett före efter inlägg. Men faktum är att jag inte har målat lister och foder än. Ironi kanske med tanke på att jag faktiskt målat dem i källaren. Men sånt är livet ibland. Jag prioriterar lite tokigt.
Så istället för ett fint före efter så beslutade jag mig för att försöka sätta lite eld i baken på mig själv.
Så nu har jag visat hela världen hur illa det faktiskt ser ut när man inte fixar till sina lister. Skäms på dig, Pia, skäms. Ta tag i det här nu. Det är dags. Det blir inte bättre av att vänta.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar