söndag 21 september 2014

Vad som händer i snickarboden

Så jag lämnade snickarboden med ett halvgjutet golv och igenspacklade hål i väggen. Så eftersom jag håller på att fixa och måla i inre hallen och groventrén så hamnar målarburkar och hyllplan här inne.

Jag gav mig på att skrapa lite på golvet och det lossnade stora flagor från golvet och det kändes inte så bra. Det sitter inte så hårt men tillräckligt hårt för att jag inte skall kunna skrapa det rent för hand. Så jag tänkte att vi skulle använda våran slipmaskin som vi fick från styvfar och ge oss på golvet med den. Det borde nog gå rätt bra tror jag. Vi behöver en ansiktsmask för det jobbet. Det behöver inhandlas.

Men hålet behöver i vilket fall som helst fyllas med mera betong. Så pojkarna och jag åkte till Beijer bygg i Kungsbacka och köpte två säckar till. T var god nog att blanda medan jag röjde ut det som på något magiskt sätt lyckats gruppera sig här inne sen vi gjöt första gången.

Så efter två säckar med löst blandad betong så var golvet hyfsat slätt. När vi hällde ut betongen så skvätte det jättemycket på väggarna så det är rekommenderat att inte måla väggarna färdigt innan golvet är gjutet.

Men nu är golvet ganska jämt. Det är i alla fall ingen snubbelkant kvar och det är bra. Efter det att ha provat två olika betongblandningar som båda hävdade att de var finbetong så kan jag bara konstatera att Finja finbetong är så klart mycket bättre än Weber finbetong. Klart mycket bättre och finare och lättare att jobba med. Så väljer ni. Välj Finja. Helt klart det bättre alternativet. Weber har större grus i och blir grynigare och ger sämre yta. Jag önskar att jag valt Finja på det här golvet här. Jag trodde att det skulle bli ok om man blandade mycket vatten i men det blev grynigt ändå. Inte alls den nästan släta ytan som vi fick på köksbänken i sommarstugan. Klar skillnad.

När golvet var gjutet och torkat nog för att stå på så gav jag mig på att måla tak och väggar. Det var samma billighetsfärg från Jula som jag använde i inre hallen. Samma färg för väggar och tak. Ser brungrå ut när man sätter upp den och torkar och blir rätt kalkig på ytan men helt vit. Det känns mer som en takfärg än väggfärg skulle jag nog vilja säga. Men nog om det.

Väggarna färdigmålade mot det ofärdiga golvet. Väggarna är skönt vita nu. Det känns härligt. Ingen mer grön kant längst ner på väggen heller utan bara vitt.

Ett litet sista projekt som jag tänkte ta upp i det här inlägget är dörren in till den blivande vinkällaren. Som ni ser. Gul. Fast inte gul som skåpen i hallen eller dörren i groventrén utan smutsigt gräddgul.

Eftersom jag ändå hade snickerifärg kvar från inre hallen så var det bara att målartvätta dörren. Rugga upp ytan med sandpapper och sen måla två lager med snickerifärg och så blev dörren så här fin. Det känns skönt att ha kommit så här långt. Nu står golvet på tur och sen skall det byggas bänk av det gamla köket!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar