måndag 15 september 2014

Varde mera gräsmatta

En liten förbättring som T gjorde i helgen var att ta bort våran äng som vi haft framför huset.
Före
Rabatten i förgrunden svänger runt och följer muren bort mot grannens hus som syns till vänster i bild. Trädet i mitten av bilden är en syren som jag kapat och samlat ihop lite. Jag vet inte om den mådde så bra av det men den kunde inte vara fulare i alla fall så i vilket fall som helst så kommer jag se det som en förbättring. 
Så det som T tog tag i var ängen som fanns runt om syrenen. Vi visste inte vad det var som växte där så vi lät det vara över sommaren. På våren så var det riktigt mycket fina lökar som dök upp men resten av sommaren har det sett skräpigt ut och många fina stora mördarsniglar har hållit hov där inne. 

Så nu kan man faktiskt se muren från trädgården. Det var inte möjligt innan. I ängen så fanns det bara lökar och en ros som vi ville behålla. Rosen fick flytta in i en rabatt och lökarna grävde T ner igen. Vi får väl se vilka av dem som överlever Ts behandling och vill komma upp till våren.

Vi har många lökar i våran trädgård så förlusten kommer inte vara jättestor om vi blir av med några i och med att ängen är borta. Vinsten att få access till rabatten och se muren och få lite mer gräsmatta är prioriterat i våran familj. Gången som syns lite i nederkant på bilden ovan skall också tas bort. Den leder bort till buskarna till vänster i bild och slutar i ingenting. Så stenarna skall återanvändas till en fin uteplats och tas bort härifrån.

Efter
T tog bort all växtlighet och vände jorden och petade ner de lökar som tittade upp när han jämnade till marken efteråt. En kratta användes för att släta till och platta ut marken och sen spred han ut gräsfrön. Vi hoppas att det till våren kommer vara en fin och kraftig gräsmatta. Vilket naturligtvis inte kommer vara fallet men man kan ju alltid hoppas. I förgrunden står mitt försök till att få till något som våran klätterväxt (kommer inte ihåg vad den heter men blommorna är jättefina) kan klättra på. Jag vill ju ha armeringsjärn sen men jag har haft svårt att få hem det. Dom är ju så stora.

Så för att glädja svärmor så tar jag in bilder på våra små skruttar. Det var så skönt väder i helgen så vi passade på att vara ute mycket och då passade jag även på att fota killarna. E funderar på om den lilla flickan verkligen skall få låna "hans" rutschkana på lekplatsen.

Och gosiga J har fått syn på en snigel. Ingen mördarsnigel som tur är men oavsett sort så är de alltid intressanta. Svårt att som mamma få fullt fokus när det finns sniglar i närheten.

T står och beundrar sitt arbete. Vilket han skall göra. Det blev verkligen jättebra. Nu hoppas jag bara att pionerna som jag transplanterade till rabatten tar sig ordentligt och kommer vara fina till nästa sommar. Nu ser de rätt vissna och tråkiga ut. Rosenbuskarna måste också ta sig. Den ena rosenbusken har blommor som luktar så jättegott. Nu är det bara resten kvar men det går framåt och följer planen så det är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar