torsdag 30 oktober 2014

Bubbeltapet be gone!

Före
De sista spåren av 80talsrenoveringen som gjordes i vårat hus är nu ett minne blott. Kök och vardagsrum blev ju uppdaterade innan vi flyttade in men kvar blev trappan till övervåningen och övre hallen. Där sitter en förskräcklig bubbeltapet ala sent 80, tidigt 90tal. Spelar nog ingen roll när den gjordes det är ändå ingen tapet som jag skulle vilja ha hemma.
Ett försök att dölja tapeten
Jag hade en sån här tapet i mitt flickrum hemma. Jag kommer ihåg när min mamma och styvfar tog med mig och syster S till affären för att välja ut tapeter. Syrran var helt nöjd med dessa hemska bubbeltapeter som mamma och styvfar tyckte var snygga. Jag ville inte alls ha dem och letade desperat efter något annat. Det hela slutade med att jag blev påtvingad bubbeltapeter med en svag blå rand i sig. Jag kan ärligt säga att jag aldrig gillade dem och tillbringade resten av min uppväxttid i mitt flickrum med att täcka över tapeterna med planscher och annat för att slippa se eländet.
Stilstudie på gräslig tapet
När syrran flyttade ut och jag fick hela rummet till mitt förfogande så målade jag väggarna vita men de var fortfarande bubbliga och fula. Nä. Jag har aldrig förlikat mig med dessa hemska bubbliga tapeter. De är nästan lika anskrämliga som flockade tapeter som jag också ogillar. Men det verkar som att jag har blivit förföljd av dessa bubbeltapeter. Det fanns fullt av dem i stugan också när vi tog över den och även i en av lägenheterna som vi bott i och nu i huset där hall, vardagrum, trappa och övre hall och ett sovrum var fulla av fula bubblor. BLÄ.
Men nu borta. Gone. Finns inte mer. Så skönt. Om jag någonsin får för mig att tapetsera med dessa hemska tapeter så skjut mig. Jag är den första att säga att jag är inte bättre än att jag kan ändra mig men i det här? Ärligt. Skjut mig. Heder och svär: Jag skall aldrig på eget bevåg, för egen del, tapetsera med bubbeltapeter eller flockade tapeter någonsin.

Skulle någon av pojkarna vilja ha bubbeltapet i sitt rum när de blir större så kanske jag ger med mig. Jag skall i alla fall inte tvinga på dem mitt val av tapeter. Det vet jag hur det känns. De skall få välja... inom rimliga gränser... med vettiga alternativ... och inget som inte går att måla på eller tapetsera över utan att först sätta upp reparationsväv.

Jag tycker till och med den här rosagula smutsiga underdelen av tapeten är bättre. Vi kommer inte kunna måla på den för den bubblar sig när jag provade att vattna den. Det var samma inne i vårat sovrum (det som sen skall bli Es rum). Här inser vi faktum med en gång och drar över hela väggarna med reparationsväv direkt. Inget meckande med spackel. Ja det blir ju lite spacklande alltid men inga mängder.

Vi kommer behöva ta ner räcket också innan vi sätter upp reparationsväven. Vi tänkte att vi försöker återanvända samma hål efter det att vi fått resten färdigt. Vi tänkte att man kanske kunde sätta spikar i hålen för att veta vart de är. En jobbarkompis föreslog att använda nål för att hitta under tapeten. Något av det lär det nog bli.

Så här blev övre hallen utan tapet. Den rosagula smutsiga färgen ser rätt ok ut när man ser det så här tycker jag.
Fast om man kollar lite närmare och i verkligheten så ser det riktigt illa ut. Så vi får väl se när vi tröttnar på att se det här när vi kliver ut från sovrummet varje morgon.

Nu gäller det att fundera ut vad vi vill ha här i övre hallen och i trappan upp. Vi kanske målar eller tapetserar. Eller målar. Eller målar delvis och sätter upp någon tapet. Vilken tapet i så fall? Det får inte vara för barnsligt även om killarna är små nu så växer de fort. Inget för modernt eller för romantiskt. Inget grått eller svart och gult skär sig illa med räcket. Och inte för mörkt heller.

Just nu önskar jag lite att T inte varit så snabb med att börja dra ner tapeterna. För jag har ju ingen klar plan än så länge. Älskar honom för det också. Det var ju dags att ta tag i den här delen av huset. Så det är väl bara sätta igång och surfa loss. Något borde jag hitta som fungerar. Så dags att sätta igång jag behöver en plan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar