tisdag 7 oktober 2014

Buxbom

Jo. I mars så gjorde jag ett experiment som ni kan läsa om här om ni har onödigt mycket tid men det hela gick ut på att jag provade mig på att föröka buxbom utan att ha en aning om hur man gör. Så jag provade mig på två olika varianter.

Den första varianten var att snitta stammen något med en vass kniv och peta ner dem i krukor och vattna.
Den andra varianten var att snitta stammen och sätta dem i vatten. Hälften i kruka och hälften i vatten med andra ord. Och så gick det många månader. De små buxbomarna i kruka vattnades och såg ut att trivas i sina krukor. Tills dess att det blev soligt och varmt. Då torkade de ut helt och dog. Jag ryckte upp dem och kollade om de ens hade försökt att få rötter men det var heltomt. Så buxbom verkar inte kunna förökas på det sättet (finns säkert de som lyckas men jag tillhör inte den kategorin av folk)

Den andra laddningen med buxbom har blivit stående i köket. Det är som mycket annat här hemma, står det tillräckligt länge på samma ställe så glömmer jag av att det finns där. Så döm av min förvåning när jag skulle vattna och tog mig en titt på buxbomen på bänken och de hade fått rötter. 
Helt tydligt rötter om man tittar nära. Något som jag la märke till var att skårorna som jag gjort hade absolut ingen som helst syfte för rötterna i alla fall. Om man kollar på var rötterna kommer ifrån så är det från där det suttit blad innan. Alltså i grenklykorna. Heter det så? I alla fall. Därifrån har det krupit ur lite vita rötter. 

Så efter att ha spanat in kompis Ls små buxbomar så insåg jag att mina nog är lite för "höga" och eftersom de växer extremt långsamt så kanske fokus skall ligga "under jord" ett tag till så jag klippte ner dem och sen petade jag ner dem i kruka. Jag tänkte att de skulle få stå lite svalt under vintern nere i källaren och sen tänkte jag plantera ut dem till våren. Kan kanske fungera, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar