lördag 25 oktober 2014

Grovingången - bänk och förvaringsbygge

 Så grovingången. Det fanns en plan på att bygga en bänk. Jag hade skissat på det och bestämt mig för att en förvaringslösning skulle byggas. Ett hyllsystem och en lång bänk längs med hela väggen. Tanken är ju att vi skall kunna komma in här leriga, snöiga, skitiga, blöta och allmänt nersmutsade och kunna få av oss kläder och skor utan att skita ner hela huset. Så förvaring känns som av yttersta vikt.

Bänken, hylla och skåp för att dölja elskåpet skulle byggas i MDF och 2tum2 (vilket är 45x45 reglar med ett byggsnack ord). Eftersom vi inte har bil nog att frakta eller tid nog att bygga så tänkte vi att vi skulle leja ut det här jobbet. Min gamla kollega J har öppnat eget som HandyMan så jag ringde och hörde om han kunde vara intresserad av att bygga lite och han kunde som tur var ställa upp.

Så jag kommer gå igenom hela proceduren om vad som gjorts hittills. Först. Reglar för bänken. 45x45 reglar tillsågade som syns på bilden ovan. Eftersom halva väggen bakom bänken innehåller asbest så kunde vi inte fästa alltför mycket i väggen. Så det fick bli ben och några få skruvar i väggen.

 På med 19mm MDF på toppen. Jag ville ha MDF:en kant i kant med reglarna under så att bänken kunde få en lite mer biffigt utseende och J fixade det för mig. När han gett sig av hemåt så fäste jag MDFen men skruv som jag försänkte i bänken och sen spacklade jag överborrhålen med snickerispackel. Mellanrummen där vi fick skarva i skivan tätade jag med byggakryl som är lite elastisk för att det inte skulle spricka upp.

 Jag fick även sätta byggakryl på sidan också eftersom regeln är lite rundad och jag ville ha så rak kant som möjligt. Jag snickerispacklade ovanför för att jämna till ytan ännu mer men resultatet blev väl inte helt toppen. Men jag måste se det för vad det är vilket är en groventré. Det är inte så att det här kommer bedömas av kungen.

När bänken var färdigbyggd vände J blicken mot elen och skåpet som skulle byggas för att dölja hela den röran. Tanken var en ram runt omkring och skåpsdörrar från IKEA framför. Så enkel konstruktion som möjligt. Det var inte en helt lätt process eftersom eldosor och sladdar gick hela vägen upp till taket. Så det var en hel del finlir med att få en "stomme" på plats. Jag hade räknat med ett skåp som var 20 cm ut från väggen men J sa att det räckte med 14 cm så jag tyckte det var en bättre idé.

Så när jag jobbade så kunde J fixa iordning detta fina skåp. Det kanske inte ser ut som en så stor förändring men i verkligheten så är de så skönt att bli av med hela den störiga elen. Skönt!

Eftersom vi har väldigt många rör i taket så går bara den ena dörren att öppna helt. Men ärligt så gör det inte så mycket eftersom man kan komma åt all som man behöver i det här skåpet ändå.

Så en lite vidare vinkel. Jag har tagit många kort på den här processen för den intresserar mig. 
 
Sen var det dags att vända blicken mot andra änden av bänken. Här skall förvaring till. Ja vi skall ju ha förvaring under bänken också men hyllsystemet skall byggas åt det här hållet. Här har vi ett stort problem eftersom vi inte kan skruva i väggen baktill på bänken eftersom det är här asbestskivan sitter. Så vad vi byggde här behövde fästas i taket och i bänken. Jag hade skissat på en variant av den här hyllan beskriven på www.viivilla.se.

Så som den heter. Hyllan som alla kan snickra så kändes det som ett bra alternativ för här nere. Eftersom konstruktionen är att man limmar ihop allt så valde jag 10mm MDF för det här. J satte upp sidorna och sågade till hela konstruktionen innan han behövde hämta på förskola och skola så när han hade åkt så satte jag igång med att limma.

Konstruktionen är verkligen enkel när man väl har fått allt professionellt tillsågat. Först tar du höjden delen och fäster den mot sidorna med lim och tvinnar. Hyllplanen tar du två och två och limmar ihop och sen lägger du dem på höjddelen så att de hamnar liksom omlott som bilden ovan visar. Sen är det dags för nästa höjddel. Simpelt nog. Det gäller bara att vara noggrann så man slipper slipa och täta på mycket i efterhand.

Så en stilbild på lim och tvinnar. Det tar lite tid eftersom limmet bör få torka i tre timmar innan man lossar tvinnarna. Jag kan väl säga att jag kanske inte riktigt hörsammade det mellan varje limning men det verkar ha satt sig bra i alla fall.

Så här ser vi hyllkonstruktionen nästan klar. Det är ju inte målat eller ordentligt fäst eller färdiglimmat eller något sånt men det blir bra. Det känns i hela kroppen. Det är bara ett litet pyttigt problem och det är att J sågade till sidan i innerkant för att väggen är sned och ganska mycket. Så när jag skulle fästa det översta hyllplanet och den översta inner hög-delen så gick de för långt ut. T och jag har pratat om att investera i en egen cirkelsåg så det gjorde i idag och så fick vi testköra den på det här.

Så vi kunde fästa den översta delen också. Överst satte jag två restbitar i ytterkant för att "biffa" till den med så att hyllan blev jämntjock från framsidan.

Och så här ser det ut när det är grundmålat. Jag är så nöjd. Jag har även hakat av dörrarna till elskåpet eftersom jag även grundat den stommen. Nästa gång som jag uppdaterar om grovingången så hoppas jag att allt skall vara klart och jag kan visa på riktigt fina Efter-bilder men nu är det sent. Snickerislipen håller på att torka och jag behöver sova. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar